null Beeld

The Sore Losers: van zilver naar goud

The Sore Losers, zilver in Humo’s Rock Rally 2010, waren in 2011 één van de weinigen die effec­tief op Pukkelpop speelden, voor de storm losbarstte.

Het had de grote reclamedag voor hun debuutplaat moeten worden – na hun set als opener op de Main Stage stond er een dag vol interviews gepland, maar die werden allemaal geannuleerd. Voor het muzikale luik van hun tweede offensief trok de groep naar de Sven­ska Grammofon Studion in Zweden, om er met Rudolf de Borst (in zijn hoedanigheid van zanger bij The Datsuns ook bekend als Dolf Datsun) ‘Roslyn’ op te nemen, een vlijm­scherp garagerockbeest dat bij elke luisterbeurt subtieler gaat grommen.

HUMO Wie is ‘Roslyn’?

Cedric Maes «Wie zal het zeggen? Het is een mysterie, en een heel mooie naam. Dat is alles. En ‘Roslyn’ klinkt Amerikaans, net als onze muziek.»

HUMO Peter Claes heeft de plaat gemixt. Als ik me niet vergis, Cedric, is dat jouw baas in de muziekwinkel waar je werkt.

Maes «Klopt, ja. En het was aanvankelijk helemaal niet de bedoeling dat hij de plaat zou mixen. Ik had in de winkel de ruwe opnames opgezet, en hij vroeg of hij niet eens één song mocht mixen, gewoon voor de fun. ‘Laat je vooral gaan,’ zei ik, en toen hij ermee terugkwam, bleek het héél goed te zijn. Dus dat was rap beslist.»

HUMO Wie heeft de hoes gemaakt?

Maes «Rob Jones, de hofleverancier van Jack White. Ik heb ’m gewoon een mailtje gestuurd, of hij het zag zitten om voor ons een hoes te maken. Hij heeft het uiteindelijk gedaan voor een appel en een ei, maar we hebben er wel lang op moeten wachten. Op een bepaald moment kregen we een mailtje: ‘Jongens, de volgende twee weken ben ik voor Jack bezig.’ En inderdaad: twee weken later een post op de website van Jack White: ‘Look what Rob Jones made for me!’»

HUMO En, wat had hij gemaakt?

Maes «Het artwork voor een fuzz­pedaal: de Bumble Buzz. Eerlijk: toen ik onze hoes voor het eerst zag, dach ik: ‘Hmm… bwah’. Maar hoe meer ik ze zie, hoe beter ik ze vind. Waardoor ze geweldig goed bij de plaat past (lacht).»

HUMO Hoe ben je bij Dolf Datsun terechtgekomen?

Maes «Ik was met El Guapo Stuntteam een paar keer op tournee geweest met The Datsuns, dus ik kende hem vrij goed. Dolf snapt rockmuziek. Als wij na de show gingen zuipen, ging hij rustig in de tourbus een plaatje opzetten. Big Star, Tom Petty, dat soort dingen. Hij was altijd veel met zang bezig, en we vonden dat het tijd was om ons te laten producen door een rockzanger – iemand die ons kon helpen met de stemmen. De backings op de plaat hebben we allemaal zelf gedaan. Een verwezenlijking, als je weet dat we voor onze eerste plaat kameraden hebben moeten uitnodigen. We zijn dol op backing vocals, maar we konden het zelf niet. Dolf heeft ons over de streep getrokken.»

Jan Straetemans «Hij heeft de plaat ook mee vormgegeven. We hadden heel veel songs geschreven, en die hebben we op voorhand naar Dolf doorgemaild. We hadden geen flauw idee waar het met de plaat naartoe moest. Drie jaar hadden we in ons kot zitten sleutelen aan songs, en als Dolf niet had gezegd: ‘Jongens, de plaat is klaar, we moeten ze alleen nog opnemen,’ dan hadden we er nog drie jaar gezeten. En in Zweden hebben we ons zo hard geamuseerd dat we toch nog nieuwe dingen hebben bijgeschreven.»

Maes «‘Working Overtime’, ’s middags tijdens het eten. Volledig nieuw nummer. Hoe lang zal het geduurd hebben? In tien minuten, een kwartiertje was het af.»


The Sore Losers spelen op 1 maart in de Botanique in Brussel. De volledige tour: thesorelosers.be

Beluister de helden van The Sore Losers:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234