null Beeld

The Sound of Belgium Vol.2': de 5 favorieten van Doctor Vinyl

Verplichte vaderlandse muziekgeschiedenisles, af te halen bij uw lokale platendealer dan wel integraal te downloaden bij uw favoriete online-leverancier: 'The Sound of Belgium Vol. 2', de tweede (en alweer vierdubbele!) compilatie-cd bij de gelijknamige heerlijke documentaire van Jozef Devillé - herlees hier onze bespreking.

Kristoff Tilkin

Met onder anderen classics als 'Flesh' van A Split Second, 'Euroshima (Wardance)' van Snowy Red, 'Tanzen' van Tragic Error en 'Drop The Deal' van Code 61 (met in de rangen: Renaat Vandepapeliere van het R&S-label), alsook een shitload aan culttracks. Wij vroegen samensteller Geert Sermon, tevens uitbater van de Brusselse platenzaak Doctor Vinyl, om tekst en uitleg bij vijf van z'n favoriete tracks.

HUMO Vooraf: dat voornoemde klassiekers 'Volume 1' niet haalden, pleit voor het Belgische dancepatrimonium - goed spul zat, blijkbaar.

Geert Sermon «O ja. In de film zaten ongeveer 170 nummers, we hadden er dus nog wel een paar op overschot. Bovendien hou ik als samensteller van compilaties wel van het tantra-effect: je moet niet meteen al je kruit verschieten, de climax mag gerust wat later komen (lacht). 'Volume 2' is net als zijn voorganger een mix tussen nummers die je sowieso verwachtte en - gesteld dat je geen anaal gefixeerde kenner bent - ontdekkingen. Nu ja: in Engeland denken ze sinds 'Volume 1' dat elke Belg de klassiekers op de plaat op z'n duimpje kent, maar ik merk vaak dat het niet zo is.»


La Rolls: 'Sure Is (24 tracks mix)' (1988)

Sermon «Een grote hit in de Boccaccio, zij het dan op momenten dat iedereen al serieus scheef was. De maker was een oude elektropunker die in La Strada werkte, een platenwinkel in Brussel. Hij was één keer in zijn leven naar de Boccaccio geweest, en hij was zo zot van die sound dat hij dit nummer in elkaar heeft gevezen. 't Is nogal heavy: alsof drie ritmeboxen tegelijk op hol slaan. Maar tegelijk is het nog altijd relevant. Ik had hier ooit de gasten van L.I.E.S. over de vloer, een Amerikaans elektronicalabel. Toen ik ze dit liet horen, sloegen ze groen uit: 'Uit wélk jaar is dit, zei je?' '1988.' Waarop zij: 'Shit.' Want 'Sure Is' klinkt echt als iets wat zij - zevenentwintig jaar later - uit hun machines toveren.»


Aksak Maboul: 'Saure Gurke' (1977)

Sermon «Dit krijg je als Marc Hollander - een muziekvirtuoos van het kaliber van Marc Moulin, tevens platenbaas van Crammed Discs - een muziekschets van de toekomst uit zijn mouw schudt. 'Saure Gurke' stamt uit 1977 maar heeft onmiskenbaar iets van de vroege techno die een decennium later in Detroit werd gemaakt. Carl Craig vertelde me eens dat hij er compleet zot van was, en dat het nummer effectief opgepikt werd in Detroit en omstreken. Zeer, maar dan ook zéér goed spul.»


Liaisons D.: 'He Chilled Out' (1990)

Sermon «Dit nummer moést erop, al was het maar bij wijze van eresaluut aan onze Antwerpse vrienden Sven Van Hees en Paul Ward, makers van het legendarische radioprogramma 'Liaisons Dangereuses'. Ik ben zelf opgegroeid met kopietjes van kopietjes van cassettes van die show, opgenomen door vriend uit Antwerpen - ik ben zelf van Brussel. Tapes uitwisselen was trouwens dé manier om nieuwe undergroundmuziek te delen in het tijdperk voor het internet. Soit: mijn Antwerpse vriend kreeg in ruil opnames van 'Top FM' - hetzelfde concept, maar in het Frans.

»Ik ben ook altijd fan geweest van de tracks die Ward en Van Hees zelf maakten onder de naam Liaisons D., waaronder deze 'He Chilled Out', waarvoor ze hulp kregen van Marcos Salon. 't Is trance avant la lettre, mede dankzij die typische - voor de kenners - gate-sound. De tekst is heel droog en heerlijk tongue in cheek: een stem vertelt wat God zoal deed, en het eindigt met 'And on the seventh day, God chilled out'. Alleen in België!»


Ragged Life: 'My Friend is Taking Drugs' (1999)

Sermon «Een ware cultplaat die in het geheugen gegrift staat van al wie ooit in de Extreme kwam - je weet wel: zo'n after-after-afterclub waar je op maandag naartoe ging als alle andere clubs intussen dicht waren. Op woensdag kreeg ik in mijn platenwinkel wel eens lui over de vloer die naar dit soort nummers vroegen, en pas jaren later viel mijn frank: het waren fuivers die, nog lichtjes groggy van hun laatste uitspatting, het grote gapende gat tussen de maandag en de donderdag probeerden te vullen, want pas dan gingen de clubs weer open. Geloof me: wie 'My Friend Is Taking Drugs' kent, heeft in de jaren rond de eeuwwisseling een nogal bedenkelijk leven geleid (lacht)


Wim Mertens: 'Struggle for Pleasure' (1983)

Sermon «Mijn leerkracht muziek zette die plaat weleens op als hij geen zin had om les te geven, maar ik ben 'm er nog altijd dankbaar voor: ze heeft mijn interesse voor de minimale elektronica gewekt. Wim Mertens probeerde met weinig elementen beweging te genereren; één thema ad infinitum, precies zoals het gebeurt in house en trance. Die van Energy 52 hebben datzelfde nummer van Mertens trouwens noot voor noot in een trance-nummer gegoten en het 'Café del Mar' genoemd, naar de gelijknamige club op Ibiza.»

HUMO Vond je 'Struggle for Pleasure' - tevens bekend als 'dat nummer van de Proximus-reclame' - geen beetje te verbrand?

Sermon «Precies daarom moest het er wél op. Want zeg nu zelf: het is toch ronduit fantastisch als een klassiek-avantgardistisch nummer dat naadloos aansluit bij de moderne dansmuziek nu door iedereen tussen de soep en de patatten door wordt geconsumeerd? Ter vergelijking: 't is alsof ze in Detroit 'No UFO's' van Model 500 zouden gebruiken voor hun ringtones. Ook hier geldt wat voor Liaisons D. geldt: only in Belgium.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234