null Beeld

The Streets - Computers and Blues

Has it come to this?Jawel, 'Computers and Blues'
is de vijfde en laatste plaat van The Streets
. 'Ik heb alle wegen verkend,' liet Mike Skinner
zich in één van zijn laatste interviews ontvallen - en er was natuurlijk z'n platenfirma, waarmee hij tien jaar geleden een wurgende deal voor vijf platen tekende.

Katia Vlerick

De vorige, 'Everything Is Borrowed' uit 2008, kraakte onder allerlei pseudofilosofische inzichten en had hij duidelijk met bijzonder veel tegenzin in elkaar geflanst ('Mate, nog twee platen en ik ben ervanaf!'), maar aan deze slotkroniek heeft hij hoorbaar wél weer plezier beleefd.

Luister alleen al naar dat goedkope, uit het computerprogramma GarageBand gehaalde gitaartje in opener 'Outside Inside'
, en ontdek dat Skinner de aftocht blaast via dezelfde achterdeur waardoor hij tien jaar geleden z'n entree maakte: net als aan debuut 'Original Pirate Material' komen aan 'Computers and Blues' geen grote producers te pas, laat staan geforceerd hippe experimenten met - ik noem maar wat - dubstep.

De evolutie zit 'm in de onderwerpen. Tien jaar geleden rapte Skinner in z'n mockney-accent rapte over birds, kebab en Rizla-blaadjes; sindsdien is hij vader van een dochter geworden én is hij een jaar lang out geweest door myalgische encephalomyelitis of M.E., een vermoeidheidsziekte, en daarvan getuigen de uitstekende songs 'Blip on a Screen'
(aanstaande vader ziet embryo op monitor en twijfelt tussen ontroering en paniek) en 'Trying to Kill M.E.'
(bedlegerige patiënt ijlt over aftakeling).

Het beste nieuws is dat hij z'n gevoel voor humor terug heeft: 'If you're going through hell / Keep going' orakelt hij in het op lunaparkgitaren voortdenderende 'Going Through Hell'
. En bij de twee laatste songs kreeg ik een zowaar een krop in de keel: 'Trust Me'
is een als R&B-zomerhit vermomde notie van wantrouwen jegens banken, ouders, echtgenoten, collega's en meer van die leukerds die een volwassen leven bepalen; in 'Lock the Locks'
sluit de overwerkende geezer z'n kantoor voorgoed af - alles in kartonnen dozen, licht uit, en dan valt ineens ook de song stil.

'Computers and Blues' is een bitterzoete afsluiter van het grillige parcours van Mike Skinner als The Streets, die vooral met z'n grandioze tweede plaat, 'A Grand Don't Come for Free' ontegensprekelijk een invloed heeft gehad op de Britse muziek, van Dizzee Rascal
tot Lily Allen
, en die met 'Dry Your Eyes' de grootste tearjerker van de noughties afleverde. But you've got to walk away now, it's over.

Voorbeluisteren:

null Beeld
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234