The third murder
Ober, één rauwe moord graag!
undefined
Wat het meest in het oog springt in dit drama van Hirokazu Kore-eda (‘After Life’), is het kalme gezicht van de moordenaar. Wanneer Misumi in de eerste scène, op een braakliggend terrein nabij een fabrieksgebouw, iemand met een Bahco de hersens inslaat, vertrekt hij nauwelijks een spier.
En ook tijdens de gesprekken met zijn advocaat, waarin hij keer op keer een andere verklaring voor zijn daden opdist, blijft er een raadselachtige kalmte rond hem hangen. Waarom heeft Misumi een moord begaan? Waarom liggen er, op de plek waar hij het lijk met benzine heeft overgoten, brandresten in de vorm van een zwart kruis? En wat zijn eigenlijk de motieven van Shigemori, de advocaat?
Is hij geïnteresseerd in de waarheid, of alleen maar in winnen? Mocht u zich overigens afvragen wat een Bahco is: ’t is een verstelbare moersleutel. En zo hebben wij dankzij dit intrigerende en mooi vertolkte drama onze woordenschat weer wat kunnen uitbreiden.