null Beeld

The Tuss - Rushup Edge

Wij verdenken Richard D. James alias Aphex Twin ervan dat hij op gezette tijden in zijn muziekdatabank graait (die zou volgens de legende namelijk een stuk of duizend onuitgebrachte tracks van zijn hand bevatten), er een stel min of meer bij elkaar passende nummers uit selecteert, die vervolgens onder een nieuw pseudoniem uitbrengt op zijn Rephlex-label en zich ten slotte vier weken lang laaft aan de buzz van goedbedoelde theorieën en sympathieke speculaties in het land der muziekblogs.

Kristoff Tilkin

Onder zijn allernieuwste pseudoniem The Tuss ('stijve' in het dialect van zijn thuisbasis Cornwall!) bracht hij zopas de EP 'Confederation Trough' én de full-cd 'Rushup Edge' uit: 't is dus ófwel het allernieuwste werk van het muzikale genie sinds 'Drukqs' uit 2001, ófwel niet meer dan opgewarmde oude koek. Toch kan ons dat allemaal geen zak schelen, want alle negen tracks zijn zo weggelopen uit het heerlijk claustrofobische universum dat James sinds zijn prille jeugd verkent. In 'Synthacon 9', de opener van 'Rushup Edge', plakt hij vervaarlijk grommende monsterbassen op beats die met mathematische precisie aan elkaar gelijmd werden en strooit er ter afwerking nog perfect gestileerde elektronisch garnituur bovenop. De eerste helft van 'Last Rushup 10' klinkt als Squarepusher ten tijde van 'Hard Normal Daddy', daarna sijpelen er voorzichtig melancholische synths binnen en mikt James onbeschaamd op de onderbuik van de luisteraar. Ook de combinatie van bangelijk gemanipuleerde pianoriedels met ouderwets vonkende breakbeats in 'Rushup I Bank 12' zijn niks minder dan bloedmooi. 'Death Fuck' begint dan weer als slepende Autechre maar ontaardt algauw in klassiek vonkende - nu ja - Aphex Twin: een ADHD-beat die over zijn eigen benen struikelt, spacebassen die alle kanten uitschieten en een veeg fucked up piano erover - de ideale soundtrack bij beelden van het wereldkampioenschap tafelvoetbal, maar dan op ge fastforward.

undefined

Men zou kunnen klagen over het feit dat James nu al jaren over dezelfde platgetreden paden jaagt, ook al heeft hij ze nota bene zelf aangelegd. Men zou nogmaals kunnen speculeren over de omvang van zijn databank en grofweg schatten voor hoeveel jaren (en pseudoniemen) hij dus nog tracks in voorraad heeft. Men zou ook domweg blij kunnen zijn met de even nutteloze als unheimliche schoonheid van 'Rushup Edge'.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234