null Beeld

'The Voice': Natalia en Koen Wauters

Een lelijker titel dan ‘The Voice van Vlaanderen’ verzin je niet in één-twee-drie. Maar een format zo spannend als de openingsronde van het programma, waarin de vier juryleden blind over zangtalent moeten oordelen, is al even zeldzaam.

Voor het tweede seizoen op rij zitten Jasper Steverlinck en Alex Callier in de draaistoelen, samen met Koen Wauters en Natalia Druyts – twee stemmen die na een lange stilte weer zelf zingen, zij het voorlopig alleen in repetitiekoten en opnamestudio’s.

'Liever een valse noot met overtuiging dan een juiste noot zonder gevoel'

Het had een dubbelinterview kunnen worden, maar dan had alles moeten meezitten. Wel, er ging van alles mis. Afstanden, toestanden, misverstanden, de hele standenboetiek. Niemands schuld, gewoon pech. En zo kwam het dat Koen Wauters als eerste verscheen, vervolgens een korte tijd samen met Natalia voor ons zat en Natalia uiteindelijk alleen overbleef. In plaats van een dubbelinterview werd het een drieluik – een format dat zichzelf verzon.


Daar is Koen! Hier is Natalia!

HUMO Aan de Rock Rally doen mensen mee die zelf muziek maken, aan ‘The Voice’ en ‘Idool’ hoofdzakelijk vertolkers, mensen die gewoon graag zingen. Dat is ook een verschil.

Natalia «En ge zijt maar credibel als ge zelf uw nummers maakt, of wa? Sorry, maar dat vind ik dus zever.»

HUMO Ik ook, ik ben een Elvis-fan. Het is misschien zelfs moeilijker om als vertolker een identiteit als artiest te creëren, omdat je zo erg afhangt van anderen.

Koen «Ik vind het jammer dat kandidaten in ‘The Voice’ geen eigen nummers mogen brengen, want daardoor sluit je al een hele categorie aan talent uit. De meesten die nu meedoen zingen heel graag, maar hebben niet echt benul van wát ze nu precies willen zingen, dus moeten ze het doen met wat hun wordt aangereikt.»

HUMO En in ‘The Voice’ valt dat doorgaans mee, maar zodra ze een eigen cd mogen maken, krijgen ze van de platenfirma derderangsnummers. Brol, die ook nog eens slecht geproducet wordt.

Koen «Dat is inderdaad een probleem. Er zijn te weinig mensen bij onze platenfirma’s die écht verstand hebben van A&R (artist & repertory, red.).»

Natalia «Ik weet zelfs niet of dat een probleem is. Ik heb ook ‘brol’ opgenomen, maar ik heb me dat nog geen moment beklaagd, want ik heb ook daar plezier aan beleefd en ik heb er zeker uit geleerd. De eerste zes, zeven jaar zat ik op een trein die alsmaar harder ging en ik liet me maar rijden. Geen flauw benul had ik. Als ze me iets voorstelden, dan zei ik meestal dat het goed was. Dat ik zélf mijn producer, stylist, fotograaf of nummers kon kiezen, daar dácht ik zelfs niet aan. Ik vond het vanzelfsprekend dat de platenfirma die dingen deed. Maar was dat een probleem? Nee: dat was allemaal deel van het leerproces.»

HUMO Koen, stel dat jij een nummer voor Natalia moet kiezen: wat wordt het? De vraag is je al twee dagen geleden doorgespeeld, dus je hebt erover kunnen nadenken.

Koen «‘These Arms Of Mine’ van Otis Redding

Natalia (lacht) «Serieus?»

Koen «Ik wil haar nu een nummer horen zingen waarin ze zichzelf helemaal binnenstebuiten kan keren. Dat ze vollen bak ambiance kan maken, weten we. Hopelijk zal ze dat altijd blijven doen, maar ik vind ook dat ze nu oud en ervaren genoeg is om eens heel diep te graven. Nee?»

Natalia «Ja.»

Koen «Waarom vroeg je dan: ‘Serieus?’»

Natalia «Omdat je volgens mij heel goed weet dat Kevin (Janssens, haar ex-lief, red.) dat ooit als verrassing voor mij heeft gezongen tijdens ‘Peter live’ van Peter Vandeveire

Koen (lacht) «Echt waar, ik wist het níét.»

Natalia «Dan is ’t goed. Wel een heel schoon lieke. Weet je wat ik jou graag eens zou horen zingen? Iets in het Frans. Roch Voisine of zo.»

Koen (barst in zingen uit) «‘Casser la voix!’ Gráág. Alleen vraag ik me af of het wel zou werken. Clouseau in het Engels, dat was niks.»

HUMO ‘The Voice’ gaat er prat op alleen voor de beste stemmen te gaan, en soms kregen jullie het ver- wijt dat jullie dat niet hadden ge- daan. Alsof ‘de beste stem’ plots iets objectiefs zou zijn.

Natalia «Natuurlijk is het dat niet. Ik trek me die kritiek ook niet aan. Bij de vorige editie was één valse noot genoeg voor mij om niet af te drukken – dat is wél een objectief criterium – maar nu let ik daar minder op. Een valse noot die met overtuiging gezongen is, kan me soms meer beroeren dan een juiste noot waar niks van gevoel achter zit.

»Wat je goed vindt of niet heeft veel met smaak te maken. Jasper zei tijdens de blind auditions van een meisje met zo’n lage kopstem: ‘Jij zingt zo mooi.’ Wel: ik vind dat dus niet. Ik hoor het niet graag. Maar is het daarom slecht gezongen?

»Onlangs had ik een discussie met Alex Callier. ‘Whitney Houston kan niet zingen,’ zei hij. Nu ben ik ook geen superfan, maar het laatste wat je kan beweren is dat ze niet kon zingen. Toch bleef Alex volhouden. Voor de sport, want achteraf gaf hij me wel gelijk.»

Koen «Ik haak tijdens de blind auditions vaak af als ik te veel tierlantijntjes of acrobatie hoor, en ik vind Dolly Partons origineel van ‘I Will Always Love You’ veel beter dan de versie van Whitney Houston. Maar toch zou ik me omgedraaid hebben als Whitney het bij ons had gezongen, omdat ze technisch zo superieur was.»

HUMO Zou je je voor Natalia omdraaien, denk je?

Koen «Ja, daar ben ik redelijk zeker van.»

Natalia «Ik ook wel voor Koen, denk ik, maar ik durf dat toch niet met zekerheid te zeggen. Het hangt zo erg af van het moment en van het nummer. Ik ben er zeker van dat ik al kandidaten heb laten passeren waarvoor ik wél had afgedrukt hadden ze een ander liedje gezongen.»


Kijk mee hoe Koen en Natalia volledig los gaan in dit filmpje:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234