The Walk
De monumentale stunt die de Franse koorddanser Philippe Petit op 6 augustus 1974 uithaalde, een hoge koord spannen tussen de twee torens van het WTC in New York en er losjes overheen dansen, leverde in 2008 de stof voor een schitterende documentaire: ‘Man on Wire’ – of hoe je met behulp van archiefbeelden en interviews meer spanning kunt oproepen dan met de meest geavanceerde digitale effecten ter wereld.
‘The Walk’, de tjokvol peperdure CGI zittende film die ‘Back to the Future’-regisseur Robert Zemeckis over Petits illegale coup heeft gedraaid, is in ieder geval een stuk minder meeslepend. Technisch mag ‘The Walk’ nochtans een hoogstandje worden genoemd: mensen met hoogtevrees zullen hun vingernagels in de armleuningen boren wanneer de camera in 3D in de leegte kijkt, en de Twin Towers staan dankzij de digitale tovenarij weer in volle glorie tegen de skyline van Manhattan te pronken.
Maar hoe knap de visuele effecten ook zijn, op het vlak van plot & karaktertekening – geen onbelangrijke ingrediënten – heeft Zemeckis er letterlijk een klucht van gebakken. De vertolking van de met een malloterig Frans accent kletsmeierende Joseph Gordon-Levitt, die hier overigens meer wegheeft van de jonge Mathias Sercu dan van de echte Petit, mag wat ons betreft de geschiedenisboeken in als één van de irritantste performances ooit; de rest van de cast bestaat uit een bende paljassen die zijn weggehold uit een slecht stripverhaal; en ook het idee om Gordon-Levitt nu en dan het woord rechtstreeks tot u te laten richten vanop de toorts van het Statue of Liberty, vonden we een afknapper van formaat.
Nu hebben wij niets tegen een goed uitgevoerd blijspel, maar volgens ons had Zemeckis de mooiste koorddans van de 20ste eeuw kunnen eren met iets meer sérieux. Akkoord?
Bekijk de trailer:
undefined