The White Countess
Precies een jaar geleden overleed Ismail Merchant, de trouwe producent en Indische partner-in-crime van James Ivory. Een groot verlies: 'A Merchant/Ivory production' was immers een garantie voor oerdegelijke cinema.
Wars van alle digitale revoluties en stompzinnige trends bleef het duo zweren bij statige en doorvoelde kostuumfilms: 'The Remains of the Day', 'Howards End', 'A Soldier's Daughter Never Cries'. Maar soms waren ze niet in vorm, en dan waren hun films alleen maar statig: 'The Golden Bowl', 'Jefferson in Paris'. 'The White Countess', de laatste film die Merchant tot stand bracht, behoort helaas tot die laatste categorie. Ralph Fiennes vertolkt een blinde Amerikaanse diplomaat die het Shanghai van de jaren dertig troost vindt bij een aan lager wal geraakte Russische gravin (Natasha Richardson). Alles ziet er onberispelijk uit, zoals we dat mogen verwachten van een Merchant/Ivory-productie, maar over de film hangt een artificieel decorgevoel - je hoort hartklopping noch polsslag. Als u Merchant wilt gedenken, kijk dan liever nog eens naar 'The Remains of the Day'.