null Beeld

The Wind That Shakes the Barley

Ken Loach is onlangs zeventig geworden, maar het heilige vuur in hem brandt alsof het nog maar vanmorgen werd opgepookt. Zijn nieuwe film, het zeer terecht met de Gouden Palm bekroonde 'The Wind That Shakes The Barley' , behoort tot zijn allerbeste werk.

Erik Stockman

Loach dropt je middenin de Ierse onafhankelijksstrijd in de jaren twintig. De pas afgestudeerde dokter Damien (Cillian Murphy) wil in Engeland carrière maken, maar wanneer hij met eigen ogen ziet hoe een jeugdvriend door een groepje Engelse soldaten wordt doodgeslagen, voegt hij zich bij het rebellenleger en duikt hij samen met zijn broer Teddy (Padraic Delaney) en enkele andere idealistische boerenzonen onder in het Ierse maquis.

In Engeland werd 'The Wind That Shakes The Barley' prompt gebrandmerkt als een smerig anti-Engels pamflet, maar Loach hangt in feite een behoorlijk genuanceerd beeld op van de Ierse opstand. Goed, de Engelse Black and Tan-huursoldaten branden boerderijen plat en ranselen oude besjes af, maar de Ierse vrijheidsstrijders rekenen dan weer meedogenloos met collaborateurs af: 'Ik heb vijf jaar anatomie gestudeerd,' horen we Damien prevelen vooraleer hij de trekker overhaalt, 'En nu jaag ik deze jongen een kogel door het hoofd.' De hartverscheurende executiescène maakt de onbeschrijflijke tragiek van de Ierse kwestie in één klap heel hard voelbaar, maar de film deelt nog wel meer emotionele uppercuts uit: de folterscène, de raid op de boerderij, de finale confrontatie tussen de uiteengegroeide broers. Die scènes dienen overigens niet alleen om u te doen beseffen dat geweld pijn doet, maar tevens om u - mag het eens? - een klein beetje aan het denken te zetten. Wanneer is moord gewettigd? Moet een mens blijven volharden in zijn idealen, of moet je vroeg of laat compromissen sluiten? Waar ligt de grens tussen nationalisme en extremisme?

Yes sir, 'The Wind That Shakes The Barley' mag zich dan in de vorige eeuw afspelen, de morele vragen die de film oproept, zijn van alle tijden en continenten. Nog een belangrijke vraag: hebben we u al verteld dat iedereen uitstekend staat te acteren? En dat cameraman Barry Ackroyd de green fields of Ireland zo dichtbij brengt dat het wel lijkt alsof je samen met Damien en Teddy door het mistige gras meemarcheert? 'The Wind That Shakes The Barley' is, kortom, een ijzersterke film die opzweept en ontroert, en die je zelfs met frisse ogen naar de actualiteit doet kijken (Irak, iemand?). Loach, die dekselse ouwe kneu, heeft 't hem toch maar weer mooi gelapt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234