null Beeld

The xx-factor van Romy Madley Croft

Madonna en Beyoncé komen naar hun concerten. Dior zet hen in hun advertenties. Rihanna en Drake nemen songs van hen op. Maar de drie van The xx kunnen wél nog gewoon de bus nemen in Londen zonder dat ze lastiggevallen worden. Drie in het zwart geklede Britse anti-supersterren waarop Amerikaanse supersterren dol zijn: zo verenigt The xx nog wel meer tegenstrijdigheden.

'Oliver Sim, Romy Madley Croft en Jamie xx: 'Een roadtrip door Amerika heeft ons weer bij ekaar gebracht.'

Een liefde voor de pop van Sia en Sade én de zwartzakkerij van Suicide, bijvoorbeeld. Kijk maar naar de playlist die The xx aanmaakte op Spotify. ‘The xx: in the studio’ moet de klanken weergeven waarnaar de groep luisterde tijdens de opnames van hun derde plaat ‘I See You’. Een popplaat is dat geworden, waarop Romy Madley Croft zelfs zingt in plaats van te fluisteren.

De Romy Madley Croft die ik vandaag in het Amigo-hotel in Brussel weerzie – zeven jaar na onze eerste ontmoeting in deze stad, toen The xx net doorgebroken was – is veel, maar ook weer niet zó veel veranderd. Ze kijkt me nu wel recht in de ogen en schudt me zelfverzekerd de hand, maar er is nog steeds die verontschuldigende glimlach na ongeveer iedere zin die ze uitspreekt. Ze reisde naar hier met haar vaste vriendin Hannah Marshall, een Londense modeontwerpster annex kunstenares die in het verleden outfits ontwierp voor Florence Welch en Savages. Morgen reizen de twee alweer door naar New York, waar The xx verwacht wordt in de studio van Saturday Night Live.

undefined

null Beeld

HUMO Zeven jaar geleden vertelde de man van de platenfirma me dat jij en Oliver Sim de avond voordien onder de indruk waren van alles: Brussel, het restaurant, het veel minder riante hotel van toen. Schiet er nog iets over van die verwondering?

Romy Madley Croft «Toch wel. Ik herinner me ook nog onze allereerste show in Brussel toen, in de Botanique. We stonden in het voorprogramma van The Big Pink. Ik weet nog dat het Belgische publiek bijzonder warm reageerde op ons, ook al waren we maar het voorprogramma. Zoiets vergeet je niet.»

HUMO Op de Instagrampagina van The xx werd daags voor het brexit-referendum een Europese vlag gepost. Een duidelijk statement. Hoe Europees voel je je?

Madley Croft «Voor mij en al mijn vrienden kwam de uitslag als een schok. Mijn vader is Noord-Iers, maar was altijd al geobsedeerd door Frankrijk: hij praatte voor de grap Frans tegen me toen ik klein was en we gingen samen met het gezin op reis naar Frankrijk. In mijn tienerjaren nam hij me ook mee naar Barcelona, Berlijn en Venetië... Toen ik begon te touren met The xx, was dat leven eigenlijk een verlenging van mijn jeugd.

»Ik heb me altijd heel Europees gevoeld, en dat komt dus door mijn vader.»

HUMO Toch heb je de laatste jaren heel wat tijd doorgebracht in de VS. Je hebt in Los Angeles gewoond, en met The xx heb je ook gebivakkeerd in Marfa, een stad in Texas die bij kunstliefhebbers bekendstaat om haar grote installaties van onder meer Donald Judd.

Madley Croft «En huge skies, echt een enorme hemel – ideaal om je ideeën in te laten ronddwalen. Om te werken moet ik alles afzetten. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen daar net bang van zijn, maar ik vind het prettig om verloren te lopen in de creatieve flow, mezelf volledig van de wereld los te knippen. Ik ben altijd heel gehecht geweest aan Londen, maar dat was ineens over. Ik moest weg! We hebben met de groep ook een roadtrip door de VS gemaakt, van Seattle naar L.A. Ik heb er vooral van genoten meer lucht te zien. In Londen heb je niet zoveel lucht om naar te kijken, hè (lacht).

undefined

null Beeld

»En toen Jamie z’n soloplaat uit had en The xx daardoor stillag, vatte ik het plan op om te leren producen, en ook pophits te gaan schrijven voor anderen: daarvoor trok ik in mijn eentje naar L.A. Maar dat schrijfavontuur in L.A. was écht uit mijn comfortzone. Het bleek zelfs angstaanjagend. Ik heb daar beseft dat ik in mijn leven eigenlijk nog nooit iets anders gedaan heb dan met mijn twee beste vrienden samenwerken. Ik mail hun ook al mijn teksten.

»Maar de klassieke aanpak bij het schrijven van songs is dat je nonsensmelodieën uitprobeert in een studio vol volk. Ik voelde me letterlijk te kijk gezet, alsof ik me niet langer achter een sluier mocht verbergen.»

HUMO M.I.A. liep ooit weg van Timbaland omdat ze niet tegen de machohouding van zo’n producer kon: ‘De zangeres moet doen wat de producer zegt.’ Ook Grimes heeft al openlijk haar beklag gedaan over het machismo onder producers in de hoogste regionen van de pop.

Madley Croft «De bekendste namen met wie ik in L.A. in de studio zat, waren Benny Blanco en Ryan Tedder. Proper pop players, maar zulke toestanden heb ik niet meegemaakt. Nu, uiteindelijk is er ook niets met die songs gebeurd, ze liggen hier nog. Wat ik vooral heb beseft daar, is dat ik samen in de studio wil zitten met de persoon voor wie ik schrijf. Ik heb op die manier al met de nieuwe artieste Kelela gewerkt, en dat was fantastisch: zij vertelde me over haar leven, we maakten echt sámen een song. Dat is ook hoe ik al jaren met Oliver werk: heel erg close.»

undefined

'Eerst schreef ik vooral over liefdesverdriet, nu probeer ik blije liefdessongs te maken die niet cheesy zijn'

HUMO Maar je moet het er wel mee eens zijn: er zijn te weinig vrouwelijke producers.

Madley Croft «Natuurlijk! Daarom bewonder ik Sia zo. Ik heb er met haar ook al over gepraat, over dat het niet evenwichtig verdeeld is, dat er veel te weinig vrouwen aan de touwtjes trekken achter de schermen van de popindustrie. Ik luisterde al naar Sia toen ik opgroeide, toen ze nog undergroundmuziek maakte, en ik vind het sterk hoe ze op haar eigen manier naar mainstreampop is geëvolueerd. Een paar maanden geleden heb ik haar nog zien optreden in New York: ze stond aan de zijkant van het podium, verborg haar gezicht achter haar kapsel en zong. Ze gebruikte alleen haar stem om aanwezig te zijn, de performance ging niet om haar persoon. Ik dacht: briljant, we zitten hier in een bomvol stadion, en dit is hoe Sia haar eigen draai geeft aan zo’n grootschalig optreden. Ze is overal, en toch creëert ze haar eigen privacy – dat spreekt me enorm aan.

»Om dezelfde reden ben ik ook altijd fan geweest van Sade: een wereldberoemde zangeres over wie ik eigenlijk niks weet. Ik geniet van dat mysterie.»

HUMO Toch heb jij als enige lid van The xx een publiek, persoonlijk Instagramaccount: romythexx.

Madley Croft «Ja, dat van Oliver is niet publiek, en Jamie houdt het op het zijne strikt muzikaal. Grappig wel: ik ben van ons drieën de meest gereserveerde in het echt, maar vond mezelf plots bereid om toch een klein venstertje van mijn leven open te zetten. Ik ontdekte dat ik via Instagram echt een soort curatorrol kon spelen, en begon daar ook van te houden – ook al had ik in het begin maar twaalf volgers. Maar ik post geen foto’s van mezelf in bars en zo hè, wél dingen die ik interessant vind.»


Just fake it

HUMO Een quote van je uit ons vorige interview zeven jaar geleden: ‘In het begin waren we heel onervaren, en niet alleen als muzikanten – de meeste van mijn songs gingen over onbeantwoorde liefde, want dat was het enige waar ik toen ervaring mee had.’ Dat is niet meer het geval.

Madley Croft «Mijn standaardprocedure was songs schrijven over liefdesverdriet, maar intussen ben ik vijf jaar samen met mijn vriendin Hannah. Ik wil steeds schrijven over wat ik voel, en ik beschouw het nu als een persoonlijke uitdaging om blije liefdessongs te schrijven die niet cheesy zijn. Ik vind dat veel moeilijker dan een song schrijven over liefdesverdriet.

»‘Dangerous’ op de plaat is bijvoorbeeld een song vol hoop – a more joyous take on love.»

HUMO ‘Dangerous’ is een song over hoe we niet bang moeten zijn. Geen makkelijke opdracht, tegenwoordig. Zelfs mét een leuke relatie.

Madley Croft «Ik ben een enorme piekeraar, heb de neiging om me zorgen te maken over dingen die ik niet kan controleren. Het zit dus ook allemaal heel erg in mijn hoofd. Een song als ‘Dangerous’ is geschreven om onszelf daaraan te herinneren: go for it, live your life! Ik doe vaak alsof ik niet bang ben. En als ik héél bang ben, is mijn mantra: fake it till you make it.»

HUMO Als je veel reist, zoals tourende muzikanten, heb je wellicht veel minder onder controle dan je zou willen.

Madley Croft «You’re constantly on the go, er is steeds iemand die je dicteert dat je nu ginds en straks daarheen moet. Ik moet echt een minimum aan controle hebben: wat tijd voor mezelf, een zekere routine ook die ik wil volhouden. Dat lukt. Maar we zijn nog vroeg in het promoschema, over twee weken antwoord ik iets heel anders (lacht).

»Ik zet ook mijn telefoon af ’s nachts, en zet hem ’s ochtends niet meteen aan. In plaatsw van meteen te gaan kijken hoe de rest van de wereld zich voelt, vraag ik me tegenwoordig liever af hoe ik me zelf voel.»

undefined

'Ik zet mijn telefoon niet meteen aan 's ochtends. In plaats van te gaan kijken hoe de rest van de wereld zich voelt, vraag ik me liever af hoe ik me zelf voel'

HUMO De belangrijkste nevenactiviteit binnen The xx wordt uitgevoerd door Jamie xx. Het kan niet anders of zijn plaat ‘In Colour’ heeft het uptempo-popgeluid van ‘I See You’ beïnvloed.

Madley Croft «Ja. We beseften het niet van elkaar, maar zo is het gegaan. Daarvoor dienen interviews, hè: ze zijn als groepstherapie (lacht). Oliver en ik gingen naar Jamies liveshows kijken, wat een heel vreemde ervaring was. Het was alsof ik uit mijn eigen lichaam trad. Want ik stond in het publiek te genieten als fan, en toch hoorde ik mijn eigen stem uit de speakers komen.

»Maar het gevolg van die show was dat Oliver en ik het tempo van onze demo’s flink opschroefden. En toen Jamie thuiskwam van die tour, wou hij net tragere stuff maken, dus verlaagde hij dat tempo weer wat (lacht). Mijn demo’s klonken dus nog een tikkeltje sneller.»

HUMO Nooit jaloers op de tracks die Jamie met anderen heeft gemaakt? ‘Take Care’ met Drake en Rihanna bijvoorbeeld, één van de mooiste popsongs van de laatste jaren?

Madley Croft «Het grappige is dat de basis van die song, de gitaar en de piano, een idee was van Jamie en mij. We waren wat aan het spelen in de repetitieruimte. We moesten haast met onszelf lachen omdat we vonden dat we erover gingen. Maar twee jaar later hoor ik dat stukje opduiken op het remixalbum dat Jamie maakte van Gil Scott-Heron (‘We’re New Here’, red.). En ik dacht: oh my God. Drake hoorde het ook, en dat stukje werd uiteindelijk ‘Take Care’. En dan ga ik naar een concert van Drake en zie ik zijn gitarist mijn cheesy riffje spelen – het is gek hoe het kan lopen.»

HUMO Drake, The Weeknd en Kendrick Lamar, maar ook ‘Paradise’ van Sade én ‘Rock Your Baby’ van George McCrae duiken op in de ‘The xx: in the studio’-playlist op Spotify. Eén constante: het trage, zwoele tempo van de muziek.

Madley Croft «Die playlist is eigenlijk het residu van de muziek die we hadden verzameld voor onze Amerikaanse roadtrip. Samen op reis gaan was een manier om ons drieën weer bij elkaar te brengen na Jamies soloplaat. En ook een manier om onze band met muziek opnieuw aan te halen. Het enige wat we deden, was naar muziek luisteren – loads of music, endlessly – en uit het raam kijken. Dat doe ik eigenlijk veel te weinig. Ik weet nog dat we door het Redwood-park reden met ‘A Forest’ van The Cure: oké, een nogal letterlijke parallel (lacht).

»Sommige dingen pasten dan weer echt niet. Zo’n Amerikaans rotslandschap met Burial door de speakers: nee. Dat heb ik door al het reizen toch ook beseft: dubstep en UK garage zijn muziekstijlen die ik gek genoeg alléén met Londen associeer. Ze klinken echt verkéérd als ik ze in Amerika hoor.»

undefined

null Beeld


Miss Dior

HUMO Je noemde daarnet The Big Pink, de groep waarbij jullie ooit in het voorprogramma speelden. The Big Pink is intussen volledig vergeten, terwijl de concerten van The xx bezocht worden door Jay-Z en Beyoncé. De ondoorgrondelijke wegen van de popmuziek!

Madley Croft «Dat was tijdens één van onze shows in Park Avenue Armory in New York. We speelden daar toen een reeks concerten in een heel kleine ruimte. Eerst had ik al gezien dat Madonna in de zaal stond. Dan keek ik nog wat verder en zag ik Jay-Z en Beyoncé staan, en ik kon alleen maar denken: oh my God.

»Een maand later ging ik naar een optreden van haar zus SolangeI’m a massive fan – en backstage ben ik toen op haar en Jay-Z gestoten, die zeiden hoe goed ze de performance in The Armory vonden. Ja, erg surrealistisch, maar het is niet zo dat ik die mensen kén. Of dat ik constant bij hen over de vloer kom. Ik floreer niet in die wereld, maar ik vind hem wél fascinerend, omdat ik van die muziek hou. We zijn allemaal grote Beyoncé-fans in de groep.»

undefined

null Beeld

HUMO Oliver draafde onlangs op in een campagne voor Dior Homme, naast de Belgische kunstenaar Rinus Van de Velde, trouwens. Dat laatste was geen toeval: de ontwerper van Dior Homme is de Belg Kris Van Assche.

Madley Croft «Ook met Raf Simons hebben we een goed contact. Toen hij nog ontwierp voor de vrouwenlijn van Dior, heeft hij ons eens uitgenodigd om een concert te spelen in het Guggenheim in New York. A lovely person. Ik vond de foto’s van Oliver in de campagne van Dior Homme ook mooi. Ik kijk ongeveer iedere dag naar hem, dus ik wéét hoe knap hij is (lacht). En voor dat optreden in het Guggenheim kreeg ik ook een mooi Dior-vestje van Raf Simons uit de vrouwencollectie. Kris Van Assche heeft ook al wat menswear van Dior speciaal voor mij aangepast – wat ik nog een tikkeltje bijzonderder vind, gecustomizede mannenkleren.

»Tja, het blijft één van de leukste aspecten van de muziek: gratis kleren krijgen. Vooral van Belgen.»

‘I See You’ verschijnt op 13 januari bij Young Turks.

The xx speelt op 1 en 2 maart in Vorst Nationaal.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234