null Beeld

Thomas Vanderveken over 'Alleen Elvis blijft bestaan': 'Ik vind het aangenaam om gedestabiliseerd te worden'

Thomas Vanderveken is de komende maanden the hardest working man in showbusiness, of toch op z’n minst de actiefste intellectueel in de wereld van kunst en letteren. Naast zijn presentatieklus bij ‘Voor hetzelfde geld’ zit hij naarstig het pianoconcerto van Edvard Grieg vanbuiten te blokken en dáárnaast is er ook nog het zoveelste seizoen van het immer kijkwaardige ‘Alleen Elvis blijft bestaan’, waarin hij opnieuw acht fonkelende gasten mag ontvangen.

Thomas Vanderveken «Ik mag ze nog niet alle acht prijsgeven, maar we beginnen in elk geval met Trixie Whitley. Volgende week is het aan Bart De Pauw en daarna volgen zeker nog Béatrice Delvaux en Ilja Leonard Pfeijffer

HUMO De laatste keer dat ik je sprak, zei je dat je al het hele jaar cultuur aan het verslinden was om je voor te bereiden op dit seizoen. Welke dingen zijn zo het meest blijven hangen?

Vanderveken «Als er één iemand indruk op mij heeft gemaakt, is het Pfeijffer. Zijn non-fictieboek, waarin hij met de fiets naar Rome rijdt, had me niet overdonderd, maar daarna sloeg ik zijn bekendste werk open, ‘La superba’, en dat was schítterend. Sindsdien popel ik om hem te ontmoeten. Hij heeft zo’n grote eruditie… Het is een intelligentie die je – om het met een beeld uit een ánder boek te zeggen – ‘aantrekt als een draaikolk’. Je kan niet anders dan ernaartoe gaan, maar tegelijk ben je er een beetje bang voor.

»Trixie heeft een mooie film gekozen van Ingmar Bergman uit 1966: ‘Persona’. Ouwe, trage koek waarin niet veel gesproken wordt – de ene actrice verzorgt de andere, en die laatste zegt niks – maar desondanks blijft het kleven. Ik vind het aangenaam om gedestabiliseerd te worden. Als mensen mij een nieuwe reeks aanraden – ‘House of Cards’ of zo – dan ben ik daar wel door geëntertaind, maar het is ook vrijblijvend. Iets als ‘Persona’ dus níét.»

HUMO Het is onwaarschijnlijk, maar stel dat je ooit zélf gevraagd zou worden voor ‘Alleen Elvis’, wat zou je dan kiezen?

Vanderveken «Ik heb een lijstje! (lacht) Niet dat ik erop reken, hoor, maar toch. Ik zal je één fragment geven dat ik zou kiezen: een video waarin de beroemde Leonard Bernstein de grote tenor José Carreras dirigeert in een stukje ‘West Side Story’. Alleen doet Carreras een bepaald ritme niet zoals het hoort, waardoor Bernstein ’m keer op keer als een schoolmeester terecht moet wijzen. Telkens wanneer dat gebeurt, wordt het hele koor én orkest stilgelegd: Carreras wordt in verlegenheid gebracht, omdat het gewoonweg níét wil lukken. Fantastisch, vind ik: het toont dat zelfs de allergrootsten keihard moeten werken, dat niks zomaar lukt. Hoopgevend ook, in mijn geval.»

HUMO Bedankt voor het gesprek. En nu: snel terug achter je klavier.

Vanderveken «Zeker! Vanavond kan ik nog een paar uur oefenen en dat zal nodig zijn, want ik zit momenteel aan een werkelijk onspeelbaar stuk. Geen nood: net als Carreras zal ik volharden (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234