Thomas Vanderveken: 'Té goedkoop is ook niet goed'

Wie nog altijd twijfelt tussen een Leo en een Olé, en niet graag de kleine lettertjes van zijn verzekeringscontract leest: er is hoop. Eén start namelijk met het vijfde seizoen van het immer goed scorende consumentenmagazine ‘Voor hetzelfde geld’, waarin Jan Van Looveren, Britt Van Marsenille en Thomas Vanderveken alweer uitzoeken hoe we leuk kunnen leven zonder de euro’s door deuren en vensters te smijten.

Voor de eerste aflevering trekt het trio naar Spanje om daar enkele typische ‘vakantievraagstukken’ te onderzoeken, zoals: hoe regel je het best een huurauto?

'Thomas Vanderveken: 'Té goedkoop is ook niet goed'

Thomas Vanderveken «Nadat je een reportage hebt gemaakt, lijk het wel alsof je alleen maar mensen tegenkomt die met het onderwerp ervan volop miserie hebben gehad (lacht). En bij huurauto’s was dat zéker het geval. De klachten daarover staan in de top drie bij de Europese Consumentenorganisatie ECC. Ik heb al van alles gehoord: mensen die hun auto zogezegd op een andere datum hadden gehuurd, waardoor ze een nieuw contract moesten afsluiten voor 200 euro méér; verhuurbedrijven die twintig kilometer van de luchthaven liggen; toeristen die bij aankomst een verplichte optie moesten kiezen waardoor de vooraf afgesproken huurprijs werd verhoogd… En dan heb ik het nog niet over de verzekeringen gehad, die vaak dúúrder zijn dan de huurwagens zelf. Daar hebben we overigens goeie alternatieven voor gevonden, maar die ga ik hier nog niet verklappen (lacht).»

HUMO Na vier seizoenen zijn jullie eindelijk bij dé hamvraag uitgekomen: hoe kies je een goeie fles cava uit en wat moet dat kosten?

Vanderveken «Daar weet ik helaas niet zo veel van; dat is een reportage van Britt. Wel interessant: Belgen zijn cavadrinkers. We drinken de meeste flessen in heel Europa. Alleen heeft cava de laatste jaren ook een naar bijsmaakje gekregen omdat de markt overspoeld is geweest met héél goedkope, héél slechte producten; flessen die minder kosten dan plat water. Maar ook hier geldt een belangrijke les, die je misschien niet verwacht van een consumentenprogramma: té goedkoop is niet goed. Als een deal too good to be true is, dan ís die ook vaak too good to be true: niet doen dus, want het kan je duur te staan komen.»

HUMO We praten altijd maar over besparen, maar waaraan heb jij al het meeste geld verspild?

Vanderveken «Ik had nooit een antwoord op die vraag, tot nu! Mijn vriendin Véronique (Leysen, red.) en ik wilden heel graag een mooi vintage bed: we houden erg veel van houten designmeubelen. Ik ging dus op zoek en kocht iets op internet. Toen het werd geleverd, bleek echter dat het een twijfelaar was en dus te smal. Niet goed! Even later gaf mijn buurman me een tip voor een bed op een veilingsite. Dat was inderdaad práchtig, alleen moest het uit Italië komen. Het zou het bed van ons leven worden, dus ik heb het gekocht, ook al waren de verzendkosten even duur als het bed zelf. Maar toen het aankwam, merkte ik dat het enorm kwikkel-kwakkel was: het bewoog langs alle kanten. Het was bovendien geen standaardmaat, dus ik vond er geen lattenbodem voor. Ook niet goed! Het derde vintage bed dat ik kocht, was een schítterend exemplaar van Cees Braakman. Oké, de bodems waren helemaal kapot, dus die heb ik óók opnieuw moeten laten maken – wat een klein fortuin kost – maar nu is het in orde: wij slapen héél goed (lacht). De overtollige bedden in onze garage blijken helaas onverkoopbaar te zijn: de markt voor vintage bedden marcheert niet, wat me na mijn ervaringen nu ook weer niet zó hard verbaast.

»Weet je waar ik nu wel benieuwd naar ben? Hoe je mijn gebazel over bedden gaat vertalen naar een leuk artikeltje.»

HUMO Ik ook, maar toch bedankt!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234