Thomas Vanderveken: 'Vijftig minuten praten over schilderijen, yummie!'

Over ‘Alleen Elvis blijft bestaan’ heerst nog een strikte zwijgplicht, maar over ‘Weg van het meesterwerk’, zijn docureeks op Canvas, kregen we Thomas Vanderveken niet meer stil. Daarin wordt de weg gevolgd die drie iconische Vlaamse meesterwerken hebben afgelegd tot hun huidige verblijfplaats in het buitenland. Makers van die werken: de heren Van Eyck, Rubens en Bruegel. Maar wacht eens even, kennen we die namen niet ergens van?

HUMO De Vlaamse canon!

Thomas Vanderveken (lacht) «We waren erg opgetogen dat Bart De Wever promotie voor ons wilde maken, want die drie kunstenaars zijn écht een uithangbord voor Vlaanderen: Van Eyck is onze Michelangelo, hè. Vlamingen relativeren graag, maar ik heb heel wat buitenlandse kunsthistorici gesproken voor dit programma, en zonder uitzondering hadden ze het allemaal over ‘De aanbidding van het Lam Gods’. Het is het summum van de schilderkunst, de wereld kijkt er in beate bewondering naar. Maar voor ons blijft het ‘dat schilderij waar ooit een paneel van gestolen is’.»

HUMO Je noemde ‘Weg van het meesterwerk’ een droomprogramma om te maken. Leg uit.

Vanderveken «Schilderkunst interesseert me geweldig: mijn broer is kunstschilder, en door klassieke muziek te spelen ken ik zeer goed de periode waarin die werken zijn gemaakt. Daarnaast mocht ik ‘Weg van het meesterwerk’ maken zoals ik het wilde: we praten vijftig minuten lang over schilderijen. Ik hoop vurig dat er een man of twee kijkt, zodat we misschien een vervolg mogen maken. Want laten we wel wezen: zodra er bespaard moet worden bij de VRT, is een programma als dit het eerste wat geschrapt wordt.»

HUMO Vijftig minuten praten over verf: is dat geen uitdaging?

Vanderveken «Niet als je ziet hoezeer de geschiedenis tot de verbeelding kan spreken. ‘Diana en haar nimfen’, het werk van Rubens dat wij hebben gevolgd, is in opdracht van Hermann Göring in een trein gestopt richting nazi-Duitsland. Die trein is geplunderd aan het einde van de oorlog: boeren sneden veel doeken gewoon uit de lijst en gebruikten ze als gordijnen. Dat is die Rubens bespaard gebleven, maar het is onvoorstelbaar hoe dicht het bij de totale vernietiging is geweest. Het portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw door Jan van Eyck is bijna verbrand, bijna verzwolgen bij een schipbreuk, en is zelfs even verloren gewaand na een veldslag.

»Dat doek staat voor vijfhonderd jaar geschiedenis: als je er een uurtje naar kijkt, besef je plots je eigen nietigheid. Soms woog dat toch (lacht).»

HUMO Vind je de drie werken even mooi?

Vanderveken «Toen ik eraan begon, was dat van Van Eyck mijn favoriet, maar nu kan ik onmogelijk kiezen: het is zoals een keuze maken tussen een diamant, een parel en een opaal.»

HUMO Geef toe, die Arnolfini en zijn vrouw zien er toch wat gek uit.

Vanderveken «Mja, ik zie wat je bedoelt. Maar volgens mij ligt dat aan de kledij. Als je hun een moderne outfit zou aantrekken, zou je ze gewoon op straat kunnen tegenkomen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234