null Beeld

Thrillen met Humo (2): Karin Slaughter

Als Agatha Christie en ‘Midsomer Murders’ in gezellige moorden grossieren, dan bevindt misdaadauteur Karin Slaughter (30 miljoen verkochte boeken!) zich aan het andere eind van het spectrum: in haar lugubere, hard-boiled detectives spat het bloed van de pagina’s. Voor haar geen escapisme, geen nostalgie, geen verbloeming van de feiten. Bestsellers als ‘Genadeloos’, ‘Stille zonde’ en ‘Nachtschade’ zijn vaak meer horror dan thriller, met alle hardcore moorden en bloederige autopsieën van dien.

In haar nieuwste thriller ‘Veroordeeld’ schetst Slaugh­ter een saillant beeld van het politiekorps van Atlanta begin jaren 70, wanneer ‘negers’ en ‘wijven’ plots tot het korps toetreden, en oldskool vuurvreters moeten leren leven met een nieuwe orde. Ondertussen terroriseert een seriemoordenaar en cop killer­ de stad.

De levensloop van deze zelfverklaarde cynicus is voer voor psychologen: ze is een lesbienne met een fascinatie voor vuurwapens, auto’s en techniek, ze komt uit een gebroken gezin, haar vader heeft een voorliefde voor lugubere grappen, haar zus was verslaafd, kinderen interesseren haar niet. Toch zit voor mij een intelligente, beschaafde en evenwichtig lijkende vrouw.

HUMO Waar was jij in de nacht van 5 oktober 2013?

Karin Slaughter (uit het lood geslagen) «Euh... Geen idee. Waarom? En wat heeft dat met mijn boeken te maken?»

HUMO Heel wat. Als in thrillers een detective aan een verdachte vraagt ‘Waar was u...’ enzovoort, dan denk ik altijd: ‘Pff, ik zou niet weten waar ik die dag was.’ Integendeel, ik vind mensen die zoiets wél weten per definitie verdacht.

Slaughter «Ja, dat hoorde ik ook van de politie: mensen die dat netjes kunnen afratelen, hebben vaak een verhaal voorbereid. Maar je hebt ook verdachten die de verstrooide, slordige kluns uithangen, omdat ze dan nooit iets precies formuleren. Daardoor kunnen ze zichzelf niet klem praten. Ondervragers brengen vaak zélf een houvast aan, door bijvoorbeeld naar het nieuws te verwijzen: ‘Waar was u op de dag dat het vliegtuig van Malaysian Airlines neerstortte?’ Of: ‘Waar was u op 9/11?’ Onschuldige kapstokken werken het best: ‘Waar was u toen de finale van ‘Breaking Bad’ werd uitgezonden?’»

HUMO Alle politiemensen met wie ik ooit sprak vonden televisieseries over hun werk potsierlijk en irritant, zelfs de betere.

Slaughter «Da’s ook mijn ervaring. Een televisieserie is niet genuanceerd en stoelt te zeer op archetypes, verwachtingspatronen en clichés. Boeken vinden gelukkig vaker genade in de ogen van professionals.»

HUMO Wat zijn de clichés die jij wil vermijden? (Geeuwt) Achtervolgingen in auto’s?

Slaughter «Nee, ik mag dan wel een vrouw zijn, een goeie car chase is aanvaardbaar, mits nuttig voor de plot.»

HUMO Ja, maar jij bent dan ook een baldadige chauffeur, naar verluidt: de rechter heeft je zelfs verplicht om een cursus defensief rijden te volgen.

Slaughter «Ik hou niet van journalisten die hun research doen (lacht).

»Nee, waar ik een hekel aan heb in thrillers of series, zijn happy endings – zeker als die sentimenteel en voorspelbaar zijn – en fascinerende, erudiete en charismatische bad guys à la Hannibal Lecter. De meeste moordenaars zijn banale sukkels. Ik heb mijn hoofdpersonage Will Trent opzettelijk dyslectisch gemaakt, omdat ik niet wilde dat hij zich te zeer op technologie zou verlaten. Ik heb ook een broertje dood aan scènes uitmelken. En aan efficiëntie (lacht). Sorry, maar de realiteit is anders.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234