null Beeld

Thrillen met Humo: Robert Harris

Robert Harris schreef negen historische thrillers, waaronder ‘Vaderland’ (over hoe Europa er nu zou uitzien als Hitler de oorlog had gewonnen), ‘Enigma’ (over de codebrekers in WO II), ‘Lustrum’ (over de medogenloze politiek ten tijde van de Romeinen) en ‘Aartsengel’ (over de geheime erfenis van de Russische dictator Stalin).

Serge Simonart

Zijn specialisatie is: ‘What if...?’ Wat zou er gebeurd zijn indien...? Zijn nieuwste bestseller heet ‘De officier’, en is een herwerking van de Dreyfus–affaire, misschien wel de meest gortige misstap van justitie uit de wereldgeschiedenis.

HUMO Brengt de grondige research die nodig is voor het soort historische romans dat jij schrijft, je op exotischere plekken dan rijksarchieven en bibliotheken?

Robert Harris «Voor ‘Aartsengel’ ben ik een paar keer naar Rusland gereisd, de eerste keer vlak na het ineenstorten van de Sovjet-Unie. Toen kon je – letterlijk – een map uit het geheime staatsarchief kopen voor de prijs van een fles whisky. Jarenlang had ik gehoord over foto’s waaruit de koppen van geëxecuteerde hoogwaardigheidsbekleders waren weggeknipt, en plots kreeg ik ze in de hand gestopt. Voor een paar dollar bracht een gids – een voormalige lijfwacht – me naar het huis van Lavrenti Beria, het hoofd van de geheime politie ten tijde van het regime van Stalin. Daar lagen vijf lijken.»

HUMO Een merkwaardige vorm van research is... inbreken.

Harris (lacht) «Zo ver ben ik niet gegaan. Ik heb voor mijn recentste boek ‘De officier’ wel geprobeerd om sloten te kraken, maar ik bracht er niets van terecht.»

HUMO Je eigen sloten of andermans sloten?

Harris «O, neutrale sloten van koffertjes en kastjes van de man die tevergeefs probeerde om mij te leren kraken. Ik ben een boekenwurm, ik heb twee linkerhanden. De beste informatie over inbreken en sloten kraken haalde ik uit een handleiding van de CIA. Daarin staat onder andere ook hoe je ongemerkt brieven kunt openen met stoom, en zo. Kennis die misschien ooit nog van pas komt (grijnst).»

HUMO Nelson Mandela stond niet echt bekend als een reclamehoer die zich voor ieders kar liet spannen. Naast zijn politieke strijd maakte hij voor niets of niemand reclame, behalve voor jou. Mandela roemde jouw boeken en noemde jou ‘een literaire Alfred Hitchcock’. Waarom jij?

Harris «Dat vragen mijn concurrenten zich ook al jaren af (lacht). Nee, ik weet hoe het komt. The Guardian vroeg ooit aan een aantal personaliteiten wat de Queen moest lezen tijdens het zomerreces. En Nelson Mandela noemde mijn boeken. Hij bewonderde vooral ‘Vaderland’. Ik denk dat de plot van dat boek hem prikkelde: hoe zou Europa er nu uitzien als de nazi’s de Tweede Wereldoorlog hadden gewonnen, en Hitler in 1975 zijn 75ste verjaardag vierde? Hij extrapoleerde wellicht die what if: hoe zou Zuid-Afrika er nu uitzien als...’ Natuurlijk ben ik blij met de lof van een onkreukbare man. En tijdens etentjes laat ik zijn naam graag vallen (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234