null Beeld

Thuis

Terwijl ik met de kerstboom doende was, zag ik vanuit mijn ooghoek de omroepster in beeld komen. 'Tegenwoordig trekt de VRT wel erg stevige vrouwspersonen aan,' dacht ik, 'zeker weer een door lachwekkend marktonderzoek onderbouwde voorliefde van meneer Aimé.' Bij nadere beschouwing - de kerstboom was geblust - bleek het om de acteur Peter Van Asbroeck te gaan, die in het boudoirtje van de omroepsters had plaatsgenomen, waar hij ons op de tiende verjaardag van de soap 'Thuis' attendeerde.

Redactie

Daarvan was ik al op de hoogte, want het journaal had er een item aan gewijd, waarin een mens werd geopenbaard 'van wie je niet zou verwachten dat hij naar 'Thuis' kijkt.' De bliksem sloeg in, Roland Van Campenhout, de bekende bluesman, kwam uit de kast, en noopte mij van de weeromstuit tot de vraag 'Did I wake up this morning?' Roland vertelde dat hij, in de ban van 'Thuis', ooit talloze kledingzaken had afgelopen op zoek naar het type motorjek dat Frank Bomans dag en nacht draagt. Daartegen had ik geen verweer.

'200'

Tien jaar 'Thuis': niet dat ik terstond confetti opwierp en om Veuve Clicquot riep, maar alla, in de greep van de kerstsfeer wilde ik geen pretbederver zijn: vrede op aarde enzovoorts, zeker nog tot oudejaarsavond, als men mij niet eerder uitlokt. Ik probeerde dus ganselijk op te gaan in het feestje dat Eén ter gelegenheid van die verjaardag had georganiseerd. En zónder mopperen.

Voor we een extra lange, van het kerstgebeuren doordrenkte aflevering van 'Thuis' te zien kregen, vielen de acteurs van die soap her en der binnen in rijhuizen waarin hun vaste kijkers schuilgingen: Simonneke Backx, wier mascara vroeger vaker uitliep dan heden, en de opgevoerde loodgieter Frank Bomans kwamen bij een gezellig echtpaar op jaren terecht, dat sindsdien wellicht niet meer uitgepraat raakt over 'de mooiste avond van hun leven'. De man zei dat hij, als hij dan toch mocht kiezen, een zwak voor Frank Bomans had. Dat kon hij psychologisch, of hoe heet het, verklaren: ooit had hij op een scheepswerf gewerkt, en daar werd heel wat afgevloekt, ook tijdens de schaft, als je je onder het vloeken lelijk in je boterham kon verslikken. Ja, dát waren tijden, en ze komen godverdegodverdomme nooit meer terug. Het was de bedoeling dat de acteurs in hun rol bij hun bewonderaars op de stoep stonden. Frank Bomans zei dat hij zich meteen thuisvoelde bij zijn gastvrouw en zijn gastheer, omdat hun interieur hem hevig aan zijn woonkamer in 'Thuis' deed denken, waar hij routineus pilsjes van de sponsor uit de koelkast trekt. Het klonk een tikje ironisch, maar zo werd het geenszins begrepen: in ieder geval wees niemand de soapies het gat van de deur, na ze 'Ga elders de mensen uitlachen' te hebben toegevoegd. Even later schemerde Pol Goossen in Frank Bomans door: 'Tien jaar 'Thuis',' zei hij autobiografisch, 'betekent voor mij tien jaar financiële zekerheid.' Die zienswijze is van alle tijden, maar toch klinkt ze nieuw als ze uit de mond van een Vlaamse soapacteur komt.

De speciale aflevering van 'Thuis' duwde ons ongenadig met onze neus op Kerstmis: een troep zigeuners zat om een standplaats verlegen en mocht ten slotte neerstrijken op het grondgebied van Ter Smissen, waar de mensen van goede wil voor de gelegenheid in de meerderheid waren. Er barstte een feest los. Een zigeunervrouw bleek hoogzwanger te zijn, en - toeval bestaat niet in soaps - haar baby maakte uitgerekend op kerstavond aanstalten om het licht zien. Die moeder was wel geen type dat ik één-twee-drie met onbevlekte ontvangenis zou associëren, maar toch. Opzwepende zigeunermuziek begeleidde haar barensnood. Ze kon haar baby natuurlijk niet moederziel alleen ter wereld brengen, en wie koos haar man uit voor de vroedkundige ondersteuning? Uitgerekend Rosa, die na een miskraam te horen had gekregen dat ze niet meer op kroost moest hopen. Haar wederhelft Waldeck, die taalkundig de Pools-Vlaamse entente veruitwendigt en óók met een onvervulde kinderwens kampt, probeerde ondertussen contact te leggen met een onbeheerde knaap die uit het niets was komen opdagen. Ik moest hevig aan de Verlosser denken toen ik hem zag. Daarna nam mijn verbeelding het over: ik zag Hem water in wijn veranderen in Ter Smissen, en, met een schort voorgebonden, broodjes vermenigvuldigen. Voorts zag ik Hem ook Nand Buyl, nonkel Tuur, door handoplegging ontrimpelen, wat neerkwam op duw- en trekwerk. Nogal wiedes dat ik geen scenario's schrijf voor 'Thuis'. Ik ben niet sterk in het bedenken van gewone sores omdat ik al genoeg gewone sores om me heen zie, en ook wel op de buis.

Tien jaar 'Thuis' betekent wellicht ook dat er al afstudeerscripties aan zijn gewijd: 'Onderzoek naar de prijsstijgingen van de belegde broodjes in 'Thuis', 'Het gefoeter van Frank Bomans getoetst aan de ongevleugelde woorden van Sergio: een vergelijkende studie'. Maar hoe heb ik meestal naar die soap gekeken? Als naar het weerbericht, denk ik: weersomstandigheden interesseren mij matig, tenzij er een orkaan komt aangewaaid. Er kan nog een confidentietje af: nog maar twee jaar geleden keek ik niettemin elke avond naar 'Thuis', samen met mijn dochtertje dat toen negen was. Quality time heet dat bij lui die zich erop laten voorstaan dat ze 'De Da Vinci Code' helemaal hebben uitgelezen terwijl ik met mijn dochtertje naar 'Thuis' zat te kijken. Ik had een spelelement geïntroduceerd: om het eerst applaudisseren telkens als het personage Cois Pelckmans zijn opwachting maakte. Nu neemt mijn dochtertje 'Thuis' au sérieux en kijkt ze liever ongestoord. Neen, die quality time van toen komt godverdegodverdomme nooit meer terug. (RV)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234