null Beeld

Thurston Moore - Trees outside the Academy

'Trees outside the Academy' verschijnt twaalf jaar na Thurston Moores solodebuut 'Psychic Hearts', maar we hoeven hem daarom niet van luiheid te beschuldigen. Sonic Youth is zijn prioriteit, de talloze nevenprojecten dienen om helemaal loos te gaan.

Eerdere werkstukjes met titels als 'Kapoite Muziek' (voor het Amsterdamse postorderlabel Staalplaat) of 'From the Earth to the Spheres, Vol. 1' werden niet bepaald gemaakt om in de ochtend- of avondspits tot rust te komen, maar 'Trees outside the Academy' is een echte plaat, en veel minder zenuwslopend dan we van Moore solo gewend zijn.

'Trees' is opgenomen in de Bisquiteen Studios van fulltime misantroop en gitaarwonder Jay 'Dinosaur Jr.' Mascis, die in vier songs op de Fender Jazzmaster komt voorbijwaaien. Ook Moore zelf staat op de hoes met zijn geliefde Jazzmaster, die hij in de loop der jaren afwisselend als een kettingzaag, een drilboor of een wespennest liet klinken. Vergis u echter niet: 'Trees outside the Academy' is een grotendeels akoestische - slik - popplaat.

'Frozen Gtr' is een uiterst aaibare opener die in een ander arrangement voor country zou kunnen doorgaan. Moore lijkt er zelf van te schrikken en gebruikt het lied als vertrekpunt om zich twaalf songs lang af te vragen hoe hij hier beland is. Uiteindelijk komt hij uit bij het zuiverste liedje dat hij ooit heeft geschreven: 'Honest James'. Het had van Bruce Springsteen kunnen zijn, of een demo van The Cure.

Moore is natuurlijk nog altijd gitarist en zanger bij Sonic Youth, en dat hoor je in 'Silver>Blue' (en niet alleen omdat de song heel lang duurt) en epos 'American Coffin'. Meer Sonic Youth op z'n wildst in 'Free Noise among Friends', dat afklokt op 37 seconden maar even belangrijk is als de titeltrack van ruim zes minuten die erop volgt.

In zijn zoektocht naar het hoe, wat en waarom van zijn wilde carrière belandt Moore bij afsluiter 'Thurston@13', een soortement luisterspel op cassette dat hij op dertienjarige leeftijd aan de keukentafel bij zijn moeder in elkaar knutselde. 'What you are about to hear is me banging a pencil against the table,' horen we hem zeggen, en dan: 'This is me adding a little 'Honky Tonk Women' to that beat.' Wat volgt is met zekerheid de kortste en met een straatlengte voorsprong de origineelste Stones-cover aller tijden.

Op de laatste pagina van het cd-boekje zien we Thurston Moore als tiener topless voor zijn New Yorkse koelkast poseren. In zijn hand: 'Horses' van Patti Smith. De koelkast is leeg, maar er is genoeg om high van te worden.


De laatste woorden van afsluiter 'Thurston@13' luiden: 'This is me, again asking myself deep inside: why the hell am I doing this?' Moge hij het nooit te weten komen en voor eeuwig blijven volhouden.


Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234