null Beeld

Tidal: de Belgische muziekscene over het nieuwe streamingplatform van Jay-Z, Kanye West en Madonna

Met veel poeha kondigde rapper Jay-Z – bijgestaan door o.m. Kanye West, Madonna, Rihanna en z’n deerne Beyoncé – afgelopen maandag het nieuwe streamingplatform Tidal aan: er was de hashtag #TIDALforALL, de bijbehorende blauwe profielfoto op sociale media en een persconferentie waarbij beloofd werd de muziekgeschiedenis te veranderen en het voortbestaan van de muziekindustrie te verzekeren.

Reden voor zoveel optimisme: Tidal is het eerste platform waar de muzikanten zelf eigenaar van zijn, heeft duurdere abonnementskosten (waardoor artiesten meer betaald worden dan bij pakweg Spotify) en streamt aan een hogere geluidskwaliteit.

undefined

'Ik heb totaal niets met de oprichters van Tidal: ik ben op m'n hoede voor dat clubje muziekmiljardairs' Stijn Meuris

Een zegen voor muzikanten, of vooral extra inkomsten voor voornoemde oprichters, die mede-eigenaar van Tidal zijn? We vroegen het aan Intergalactic Lovers-frontvrouw Lara Chedraoui, School is Cool-aanvoerder Johannes Genard, oude rot in ’t vak Stijn Meuris en Thomas Van Dingenen, manager van o.m. Raketkanon en Steak Number Eight.

Lara Chedraoui «Toen ik het filmpje van de persconferentie zag (onderaan deze pagina te bekijken), kwam ik niet meer bij: de hele promocampagne leek zo uit ‘Austin Powers’ te komen, met de aanwezigheid van Dr. Evil incluis.»

Johannes Genard «Een imposant toneeltje om te maskeren dat het een variatie op een bestaand concept is.»

Thomas Van Dingenen «Het positieve is dat het eens muzikanten zijn die een platform opzetten en niet weer een bedrijf uit Silicon Valley – al zou je Jay-Z ook een multinational op zich kunnen noemen (lacht)

Stijn Meuris «Ik heb totaal niets met de oprichters van Tidal: ik ben op m’n hoede voor dat clubje muziekmiljardairs.»

Chedraoui (knikt) «Het is zogezegd wel voor en door artiesten, maar toevallig wel degenen die zelf aandeelhouder zijn. Daardoor vraag je je meteen af: gaat het om de muziek, of om macht en egotripperij? Kanye West heeft een modelabel, Dr. Dre heeft z’n koptelefoons ‘Beats by Dre’… »

Genard «Die overigens veel te duur zijn, en bovendien van lamentabele kwaliteit (lacht)

Chedraoui «Het lijkt wel of ze een monopolie op àlles willen. Waarom staat er op dat podium geen Cat Power of Nick Cave

Genard «Ik ben ook eerder geneigd te denken dat Jay-Z een slinkse zakenman is die de markt wil domineren. Ik ben benieuwd naar de verdeling van de inkomsten, maar volgens mij zal het de inkomensongelijkheid tussen artiesten niet veranderen.»

undefined

'Als we het over concrete inkomsten hebben: per afgespeeld nummer krijg je op Spotify maar 0,0032 euro' Thomas Van Dingenen, manager van o.a. Raketkanon

HUMO Voor we het over de inkomsten hebben: hoe krijgt een artiest eigenlijk zijn muziek op Spotify?

Van Dingenen «Het is het makkelijkste om via een aggregator (een digitale distributeur) te werken – zelf gebruik ik TuneCore. Je betaalt 25 dollar per jaar per album dat je online wil aanbieden, en TuneCore zorgt er dan voor dat het album op iTunes, Amazon, Spotify, Deezer enz. belandt – tot Japanse webstores toe. Je investering heb je dus relatief snel terugverdiend, en je bent overal aanwezig. Maar als we het over concrete inkomsten hebben: per afgespeeld nummer krijg je op Spotify maar 0,0032 euro.»

null Beeld

Chedraoui «Dat dan nog eens gedeeld moet worden door het aantal bandleden.»

Van Dingenen «’t Is dubbel: als kleine artiest kun je niet zonder de exposure, terwijl grote artiesten het zich kunnen permitteren niet op Spotify aanwezig te zijn. Vandaar: als ik via TuneCore de kans krijg om de muziek van m’n bands op Tidal aan te bieden, zou ik maar stom zijn dat niet te doen. Het kost me niks extra, maar het kan wel iets meer opbrengen, en je bent op nog een ander platform aanwezig.»

Genard «Gohja, die exposure: die stelt niet veel voor als mensen niet op je gewezen worden. Mensen moeten je naam intypen voor ze bij je terechtkomen.»

Chedraoui «Dankzij Spotify hebben wij wel Mexicaanse fans, die anders nooit onze muziek hadden leren kennen. Het is gewoon verdomd frustrerend dat je er zo weinig aan overhoudt.»

Van Dingenen «Veel bands hebben zich er ondertussen bij neergelegd dat er niet veel meer uit de online verkoop te halen valt – de bands uit mijn stal vragen op het einde van de week alleszins niet hoeveel keer hun plaat gestreamd werd. Wél hoeveel platen verkocht werden na een optreden. Dat zegt alles. Bij ons komt slechts 10 procent van de inkomsten uit iTunes.»

undefined

'Muzikanten die nu al de eindjes aan elkaar moeten knopen, hebben niets aan Tidal' Johannes Genard

HUMO Volgens Jay-Z’s businessmodel staan duurdere abonnementen (19,99 euro per maand om te streamen aan 1411 kilobytes per seconde – ter vergelijking: bij Spotify streamt u aan 320 kilobytes per seconde) gelijk aan meer inkomsten voor de muzikanten. Goede zet?

Meuris «Neen. Jongeren nemen muziek for granted: ze willen het altijd en overal ter beschikking hebben. Gratis. Wat momenteel al kan via Spotify. En het interesseert hen ook totaal niet of ze die muziek kunnen afspelen aan 1411 kilobytes per seconde. Je ziet ze genoeg op de bus zitten met van die witte oortjes in: op je smartphone of mp3-speler is de kwaliteit sowieso maar één tiende van de klankkwaliteit tijdens de opnames. Ik heb me al meermaals afgevraagd waarom we nog zoveel moeite doen om in een studio te zitten.

null Beeld

»Die duurdere abonnementen botsen dus met de realiteit van hun doelgroep. Neen, als ze écht willen dat hun muziek op de best mogelijke kwaliteit beluisterd wordt, dan moeten ze vanaf nu enkel nog vinyl uitbrengen: dàt zou pas een statement zijn.»

Genard «Het is toch ironisch dat superrijke muzikanten – die geen extra inkomsten meer nodig hebben – zeggen: we moeten meer verdienen! Dan is het toch vooral op hun eigen winst gericht? Hoe kun je er zeker van zijn dat alle muzikanten ook effectief meer verdienen? Muzikanten die nu al de eindjes aan mekaar moeten knopen, hebben niets aan Tidal.»

Chedraoui «Je kan volgens mij ook niet tegenhouden dat de ‘exclusieve content’ die op Tidal komt, niet op YouTube zal gedropt worden. Mocht ik kunnen hacken, ik zou dat doen! Of een tegenhanger opzetten met enkel Belgische muzikanten: ‘Wave’ ofzo. En voor je ’t weet is er apartheid (lacht).

»Nu, in het middelbaar kopieerde ik ook cd’s die ik ontleend had uit de bib. Maar later heb ik die wél gekocht. En ik check ook veel bands op YouTube: vind ik ze goed, dan koop ik hun cd in de winkel, en is die daar niet te vinden, dan pas schakel ik over naar iTunes.»

Genard «Ik heb vroeger ook nog met veel liefde Nirvana-cd’s van m’n broer gekopieerd en daar zelf hoesjes voor gemaakt – dat lichtjes vals spelen zal altijd gebeuren. Door het internet is het totaal niet meer nodig om geld te geven aan iets artistieks.

null Beeld

»Toegegeven: als klant is Spotify ongelofelijk. Ik vind het fantastisch dat ik meerdere versies van klassieke stukken kan beluisteren en vergelijken. Maar als muzikant… Of neem nu Bandcamp, die meteen naar de artiest doorstorten wanneer mensen hun nummers kopen. Haast een utopische situatie, want er zijn geen tussenpersonen aan wie je nog eens een deel van de koek moet afstaan. Maar, zoals Lara al aangaf, het is niet haalbaar als model: wanneer iemand een nummer koopt, zwiert die het meestal kort daarna ook online.»

Chedraoui «Onder muzikanten wordt daar weleens over gepraat: wat kun je ertegen doen? Autonomie is onrealistisch, en Spotify boycotten lukt ook niet, want anders zet je je label in ’t zak. Madonna die op de Tidal-persconferentie vrolijk loopt te verkondigen dat muziek ‘not an industry’ is, maar wel ‘art’: sorry, muziek is een industrie. Je hebt nu eenmaal managers en bookers nodig.»

undefined

'Volgens mij zal de muziekwereld plots instorten' Lara Chedraoui

HUMO Als Tidal de redding niet brengt, wat dan wel?

undefined

Chedraoui «Volgens mij zal de muziekwereld plots instorten, waarna mensen weer bewuster met muziek zullen omgaan. Onlangs las ik een interview met Bruce Willis, waarin hij zei dat hij z’n iTunes-collectie wou laten opnemen in z’n testament, om dan later te kunnen doorgeven aan z’n kinderen. Blijkt dat dat niet kan: als je dood bent, ben je al je muziek kwijt. Wat een kille manier om met muziek om te gaan is dat? Als ik kijk naar de platencollectie van m’n moeder: die hoezen – hilarisch! Het lijkt me net een mooie gedachte om je collectie door te geven aan je kinderen en kleinkinderen: dan kunnen zij nieuwe bands ontdekken.»

null Beeld

Van Dingenen «Het model van de streamingsdiensten zullen we pas over pakweg dertig jaar kunnen evalueren. Als jij een cd koopt, heb je daar ongeveer vijftien euro voor betaald, en je koopt die geen tweede keer in je leven. Het is dus mogelijk dat, wanneer je het in the long run bekijkt, alle streams uiteindelijk meer zullen opleveren voor de artiest dan die eenmalige vijftien euro die je voor de cd betaalt.»

Meuris «Het enige wat ik zeker weet, is dat Tidal de muziekgeschiedenis niet zal veranderen. Wat de muziekgeschiedenis zou veranderen, is: betere muziek. Niet het platform waarop ze aangeboden wordt.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234