Tieners, toppers, blijvers: The Kooks 'Zelfs onze manager dacht dat we een eendagsvlieg waren'

Een tieneridool ben je maar even. Wie wil overleven, kan beter een plan hebben. The Kooks hadden dat tijdens de hype van hun debuut ‘Inside In / Inside Out’ (2006) niet – te druk bezig met feesten, meneer – en gingen stevig aan het zwalpen.

Luke Pritchard is ouder (33) en wijzer, maar niet triester. Er is een nieuwe liefde in zijn leven en The Kooks zijn eindelijk weer een échte band. Het uitbundige ‘Let’s Go Sunshine’ is het resultaat van een eerlijke blik in de spiegel.

LUKE PRITCHARD «We waren vergeten waar wij voor stonden. Daarom hebben we, voor we aan deze plaat begonnen, eerst grondig nagedacht wat voor band we eigenlijk waren. De conclusie was dat we onszelf als de schatbewaarders van de klassieke Engelse rockmuziek beschouwen, van de traditie van The Beatles en The Kinks, tot The Smiths en The Cure, Blur en Oasis. Hopelijk trekt iemand ooit die lijn door tot bij The Kooks. Wat wij doen is: songs schrijven met meer dan drie akkoorden, complexe dingen eenvoudig doen lijken.»

HUMO Waarom moest de plaat ‘Let’s Go Sunshine’ heten?

PRITCHARD «Dat is een zinnetje uit de song ‘Weight of the World’, waarmee ik mezelf voorhoud dat ik alle negativiteit uit het verleden – een meisje, de shit rond de band... – achter me moet laten. De titel van de plaat moest iets onbeschaamds hebben, als een bevestiging van ons zonnige popimago. Ik wil gewoon vrolijke nummers maken. Is daar iets mis mee, misschien?»

HUMO Je doet het klinken alsof het een nieuwe start is.

[LOGIN_SCREEN]

PRITCHARD «Dat is ook zo. Ik heb het gevoel dat het bord is afgeveegd, en dat een paar van onze fouten ons zijn vergeven. Dus ja, ik voel me relaxed, en dat is nieuw voor me. I feel fresh, man.»

HUMO Fouten hebben jullie genoeg gemaakt, maar jullie hadden dan ook een feestreputatie. Alsof jullie twintig jaar rock-’n-roll in een paar jaar wilden samenballen, vatte je het zelf ooit samen.

PRITCHARD (schatert) «Ja! We waren zo jong. We waren kinderen van 18 die plots op Glastonbury net vóór de headliner geprogrammeerd stonden. We waren totaal niet voorbereid op wat ons overkwam, en ik denk dat we toen een beetje gek zijn geworden. Plots werd ‘Naive’ mega, en wij gingen uit onzekerheid overcompenseren. Ik ben vrij verlegen, wat men ook moge denken. Ik zat aan de drugs en de drank, omdat ik doodzenuwachtig was. Ik heb daar spijt van, ja. Daardoor zijn we onze eerste bassist kwijtgespeeld, en met wat meer focus was onze tweede plaat veel beter geweest. Natuurlijk waren we bang dat we een onehitwonder zouden zijn, zelfs onze manager dacht dat, en dus wilden we alles uit onze fifteen minutes of fame halen. Daarom ook zijn we na ons debuut snel opnieuw de studio in gedoken voor een tweede plaat, en dat hoor je aan ‘Konk’: ik had nauwelijks songs, en ze is haastig ingeblikt.»

HUMO Hoe komt het toch dat elke jonge band telkens opnieuw die fout maakt?

PRITCHARD «Ik wéét het (lacht). Op dat moment waren we er zelfs van overtuigd dat we die val hadden ontweken. We wilden echt de studio in, we voelden ons er klaar voor, terwijl we dat niet waren. En dan zit je bij een groot label dat een mix op maat van de Amerikaanse markt wil, en vragen ze Chris Lord-Alge, die ook voor Green Day heeft gewerkt. Geen kwaad woord over Green Day, hoor, maar hun geluid is niets voor ons. Ooit, als ik een multimiljonair ben, laat ik die plaat remixen, want Chris heeft het echt verknald.»

HUMO Als elke song een verhaal heeft, wat is de anekdote achter ‘Tesco Disco’ dan?

PRITCHARD «Dat waren fuiven die af en toe op de parking van de Tesco-supermarkt bij ons in de buurt werden georganiseerd. Leden van The Maccabees kwamen langs, de The Libertines ook. Heel onze generatie – Amy Winehouse, noem maar op – is er geweest. Ik moest aan die tijd terugdenken toen een goeie vriendin uit die kliek in een slechte relatie met een rijke kerel belandde. Telkens als ik hen samen zag, was dat in één of andere gigantische suite, of op een yacht. Ik zag hoe het haar geen deugd deed – ze zijn ondertussen gelukkig uit elkaar – en schreef dat nummer over hoe wij ooit samen jong waren en zij nu verdween in die vreselijke wereld waar alles om geld draait. Ik haatte het, maar tegen vrienden kun je niets over hun relatie zeggen. Dat haalt toch niets uit. Ik ben haar echt een jaar kwijt geweest.»

HUMO Jij bent tijdens het songs schrijven ook van liefdesverdriet naar verliefdheid gegaan.

PRITCHARD «Ja. Ik was met een meisje dat me redelijk rottig behandelde, tot ik besefte dat ik niet echt verliefd was op haar. Ik dacht nog altijd aan iemand met wie ik rond mijn 23ste had gebroken. Ik geloof dat je nooit helemaal over iemand heen bent tot je opnieuw verliefd wordt, en dat is me tijdens het schrijven van ‘Let’s Go Sunshine’ pas gelukt, met mijn lieve Ellie (Rose, red). Ik leerde haar halverwege de opnames kennen, en door haar voelde ik een positiviteit die me voor ‘All of the Time’ en ‘No Pressure’ heeft geïnspireerd.»

HUMO ‘All of the Time’ gaat ook over je grootouders, niet?

PRITCHARD «Hun lange relatie heeft me in elk geval doen nadenken. Mijn grootouders zijn meer dan zeventig jaar samen geweest en hadden een geweldige relatie. Ik heb veel met mijn grootmoeder gepraat nadat mijn grootvader was gestorven, en ze vertelde me prachtige verhalen. Hoe ze eerst geen verkering mochten hebben, omdat hij Jood was en zij niet. Ze bezit nog alle brieven die hij haar heeft geschreven, toen hij in de oorlog vocht. Zo mooi! Zo’n relatie wil ik zelf ook.»

HUMO ‘Honey Bee’ is opgebouwd rond een opname van je overleden vader Bob, die ooit ook in de business zat.

PRITCHARD «Hij heeft nog in het voorprogramma van The Rolling Stones gespeeld met zijn bandje The Echoes. Geen wonder dat ik zo van sixtiesmuziek hou (lachje). Hij heeft ook enkele nummers geschreven. Mijn zus heeft een demo van een prachtsong gevonden die hij ergens eind jaren 70 moet hebben gemaakt. Ik heb die demo vaak opgelegd tijdens onze opnames in Los Angeles, en gaandeweg begon ik die aan te passen. Ik herschreef het refrein, en op een dag zat ik het in de studio te spelen toen de engineer me voorstelde om het op te nemen. De rest van de band vond het een erg fijne song, en dus werd het een Kooks-nummer. Het was erg emotioneel voor mij om met zijn stem mee te zingen, en hem op één van mijn platen te hebben. Zo hou ik hem levend voor me, en da’s goed: één van de redenen waarom ik muziek ben gaan maken, is om hem bij me te houden. Hij stierf toen ik amper 3 jaar was, dus ik heb hem nooit echt gekend. Mijn enige band met hem is muziek. Ik ben opgegroeid met zijn Les Paul-gitaren.»

HUMO Op de hoes staat een jongen met ballonnen. Een symbool van verloren onschuld?

PRITCHARD «Dat kun je er zeker in lezen. Het is de zoon van Peter Denton (de bassist, red.), en mijn petekind. Hij had geen babysit op de dag van de fotoshoot, en dus bracht hij hem mee. Marc, onze manager, vond dat hij dan ook maar op de foto moest, en hij had gelijk. Het is een iconisch beeld geworden.»

HUMO Over onschuld gesproken: hoe voelt het om twaalf jaar later nog ‘Naive’ te spelen?

PRITCHARD «Twelve years a slave (lacht). Sorry, da’s flauw. Maar ik ben er toch wel klaar mee, om eerlijk te zijn. Het blijft de enige song waar iedereen over begint. Maar goed, elke artiest heeft wel zo’n nummer dat met alle aandacht gaat lopen, en ik vind het objectief gezien nog altijd een goeie song. Ik kan nog altijd niet geloven dat ik die tekst heb geschreven toen ik zelf nog maar 16 was. Hilarisch, niet? (lacht)»

‘Let’s Go Sunshine’ verschijnt op 31 augustus bij Caroline.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234