null Beeld

Tim Parks - Buiten bereik

Na een uitstap langs de non-fictie (het voetbalboek 'Mijn seizoen met Hellas Verona') en de fictieve meerstemmigheid ('Rechter Savage') sluit Tim Parks met zijn nieuwe roman 'Buiten bereik' (De Arbeiderspers) weer aan bij 'Europa' en 'Bestemming', twee heerlijk dreinerige interne monologen van mannen op middelbare leeftijd met één of meer minnaressen en een veelvoud aan zorgen aan hun kalende kop.

De protagonist heet dit keer Harold 'Harry' Cleaver, een kale en zwaarlijvige Britse topjournalist die, net voor hij de Amerikaanse president het vuur aan de schenen mag leggen in zijn genadeloze talkshow 'Spervuur', het sterk autobiografisch gekleurde en in één klap voor de Booker Prize genomineerde romandebuut van zijn oudste zoon onder ogen krijgt. Cleaver, in de woorden van zijn zoon 'de vleesgeworden eerzucht, vraatzucht en hebzucht', slaat tilt en vlucht naar het onherbergzame Zuid-Tirol. Daar, 'boven de geluidsgrens' (lees: het oorverdovende gebulder van de informatiemaatschappij), stuit hij niet op de verhoopte 'zeeën van meditatieve ruimte', wel op een alsmaar luider wordende kakofonie van stemmen in zijn hoofd.

undefined

Terwijl hij midden in het kale sneeuwlandschap een nieuwe en - naar zijn bourgondische maatstaven gerekend - ronduit primitieve routine opbouwt, analyseert Cleaver in gedachten de talloze verwijten aan zijn adres in de roman van zijn zoon. Die heeft zijn vaders allesverstikkende betweterigheid, honger naar jonge vrouwen en buitenaardse ijdelheid haarfijn geportretteerd en gefileerd, maar in plaats van diep in die bolle spiegel te blikken, spit Cleaver naar verzachtende omstandigheden: 'Het was ongelooflijk dat zijn zoon niet had ingezien dat dit de schaduwzijde was van zijn exhibitionisme, van de wens om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Alleen een exhibitionist kan echt hunkeren naar vergetelheid.' Naar het einde van de roman, wanneer Cleaver zich onmisbaar heeft gemaakt bij de boerenfamilie waar hij zijn voorraad kaas en melk betrekt, volgt niettemin een ietwat knullige confrontatie met zijn zoon, die zijn grote gelijk makkelijk platwalst.

Net als in 'Europa' en 'Bestemming' gebruikt Parks het bijwijlen oorverdovende malen van de menselijke gedachtemolen om vingers op zere plekken te leggen: zo hekelt hij de paranoia van de geest (Cleaver ziet overal intriges die er niet zijn) en bejubelt hij het enige verband dat er echt toe doet: dat van de familie, hoe psychotisch haar leden zich ook gedragen. Bovendien weerklinkt op de achtergrond een koor van neuroses uit onze kapotte tijd, veroorzaakt door de stilaan op warp speed draaiende informatiemolen: alleen al daarom is 'Buiten bereik' een zaterdagse trip naar de boekhandel meer dan waard.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234