null Beeld ANP
Beeld ANP

Zeven coronatips

Tips van de Disney-psycholoog: ‘Stel je coronateam samen en maak een niet-doenlijstje’

In coronatijd valt thuiswerken met wellicht ook nog kinderen over de vloer veel mensen zwaar. De Britse bedrijfspsycholoog Tony Crabbe (51) komt met tips in zijn speciaal vanwege de crisis geschreven boek ‘Een nieuw begin’. Hoe zorg je beter voor jezelf?

Het zou zomaar kunnen dat het aantal burn-outs dit jaar stijgt. Mensen voelen meer druk, spanning en onzekerheid. Tony Crabbe – schrijver van de bestseller ‘Nooit meer te druk’ en bedrijfspsycholoog bij onder meer Microsoft en Disney – stelt een andere manier van leven en werken voor die houdbaar is tot ver voorbij alle coronamaatregelen. Aan de telefoon geeft hij tips hoe je overeind blijft en zelfs gelukkiger uit deze episode kunt komen.

Tip 1: Ga niet in de overlevingsstand
‘Denk niet: ik moet dit volhouden. Dat is een crisismentaliteit en die is ongezond; daarvoor duurt deze pandemie te lang. Na deze crisis breekt er geen tijd aan waarin we kunnen bijkomen, dus we moeten vandaag al goed voor onszelf zorgen. We hoeven niet te wachten tot Covid-19 is verslagen om geluk te vinden.’

Tip 2: Doe vergelijkend onderzoek
‘Gebruik de psychologische afstand die door de lockdown is ontstaan om te reflecteren. Nu onze gedragspatronen maandenlang overhoop zijn gegooid, hebben we de uitgelezen kans om van buitenaf naar ons leven te kijken en een soort test te doen. Stel jezelf de vragen: hoe zag mijn leven vóór de lockdown eruit en hoe ziet mijn huidige leven eruit? Wat werkte wel en wat werkte niet goed? Oftewel: wat wil je behouden en waar wil je afscheid van nemen?’

Tip 3: Experimenteer met nieuwe routines
‘Dit is hét moment om dat hele probleem van drukte te vervangen door betere gewoontes en te experimenteren met nieuwe routines. Ga bijvoorbeeld bij jezelf te rade: wat waren de beste lockdownroutines die je erop na hield met het gezin, met jezelf, in je werk en voor je gezondheid? En bouw daar op voort. Door een gezondere houding ten aanzien van je werk aan te nemen, door meer tijd met je geliefden door te brengen, door minder in plaats van meer te doen, wordt je leven kleurrijker en vreugdevoller.’

Tip 4: Volg je coronakompas
‘Een kompas is van onschatbare waarde om te navigeren door onbekende wateren. Door te ontdekken wat voor jou belangrijk is, wat je kernwaarden zijn, maak je je eigen ‘coronakompas’. Pak een vel papier en teken een kwadrant waarin je je kernwaarden of focuspunten opschrijft qua privéleven en werk. Hang het kompas op je koelkast en check zo nu en dan of je nog in de pas loopt met je kernwaarden.’

Tip 5: Stel je coronateam samen
‘Goede relaties versterken het immuunsysteem en verminderen het risico op angst en depressie. Van betere relaties worden we niet alleen gezonder, we zullen ook gelukkiger zijn. Ons geluksniveau en ons positiviteitsgevoel vergroten we ook door andere mensen te helpen.’

Dus is het goed te weten wie in jouw leven belangrijk zijn. Gemiddeld bestaat de inner circle van een mens uit vijftien personen. Schrijf op wie dat voor jou zijn. Stel je ‘corona-ondersteuningsteam’ samen: ‘Wie luistert, zonder te oordelen, wanneer ik iets kwijt moet? Wie geeft goed advies? Wie weet dingen die nu nuttig zijn? Wie maakt me aan het lachen?’

Tip 6: Omarm imperfectie en maak een niet-doenlijstje
Een terugkerend onderwerp in het boek Een nieuw begin is: streef niet naar perfectie. ‘Accepteer dat je op het gebied van werk soms minder presteert, dat je je soms ongelukkig voelt of even niet die begripvolle ouder bent. Wijs een paar gebieden aan waarop je wilt excelleren en laat de rest los.’

In dezelfde lijn ligt het advies om een ‘niet-doenlijstje’ te maken met daarop: te veel gedachteloos achter het scherm zitten, werk voorrang geven boven dierbaren. Bedenk dat vaker nietsdoen ook goed is voor de weerstand.

Tip 7: Doe speels in plaats van serieus
Zorg dat je niet te vast komt te zitten in wat Crabbe noemt een ‘serieuze staat’. Volg het nieuws, maar met mate. Lees voor elk negatief of somber nieuwsverhaal tenminste drie positieve nieuwsverhalen. Zet op gezette tijden harde muziek op, zing mee, dans, doe gek, speel spelletjes. Dat geeft een positief gevoel, plezier en energie.

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234