null Beeld

To the Wonder

Het nieuwe dichtwerk van Terry Malick. Alleen voor de gezworen fans.

Ooit maakte Terrence Malick lyrische epossen die misschien wel een tikje etherisch konden worden genoemd, maar die niettemin wondermooi en zielsaangrijpend waren. In de jaren zeventig was dat, toen zijn films nog heuse lineaire scènes bevatten, met een plot die je kon volgen, personages die konden boeien, en bovenal: een unieke dichtstijl die je head over heels vermocht te betoveren (‘Badlands’, ‘Days of Heaven’).

Maar de laatste jaren is zijn werk – althans voor ons – volstrekt ongrijpbaar geworden (sommigen zullen zeggen: ‘spiritueler’, maar dat vinden we een dooddoener). Ook in ‘To the Wonder’, het relaas van een liefdesbreuk, vinden we de vaste Malick-bestanddelen terug: de in de hand gehouden camera die steevast het allerlaatste straaltje zonlicht tracht te vangen, de onvermijdelijke klassieke muziek, en – uiteraard – de lijzige off screen-stem die voortdurend poëtische verzen van het derde knoopsgat declameert (‘Je haalde me uit de schaduw... Liefde maakt één’).

In Malicks acteursregie daarentegen is wél een evolutie merkbaar: die lijkt zich tegenwoordig nog maar tot twee aanwijzingen te beperken. Aan Olga Kurylenko: ‘Dans met uitgestrekte armen door het korenveld terwijl je met je handen over de toppen van de halmen strijkt’. En aan Ben Affleck (die in honderdentwaalf minuten welgeteld zeven regeltjes tekst heeft): ‘Steek je handen in je broekzakken, zet een mijmerende blik op, en wandel wat rond’.

Toegegeven, af en toe stijgt de suspense ten top, zoals wanneer Ben de keel schraapt. Nieuwsgierig ga je rechtop zitten. De spanning stijgt... Gaat Ben dan toch iets zeggen!? Maar neen, koppig bewaart Ben het stilzwijgen. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de Amerikaanse filmcriticus Roger Ebert – de Heer hebbe zijn ziel – zijn allerlaatste recensie aan ‘To the Wonder’ wijdde, en hem de hemel in prees.

Wij daarentegen kunnen Malick (voorlopig) niet meer volgen. Wat in zijn allereerste films zo mooi en magisch was, is verworden tot een uitgekauwde formule. Spijtige zaak.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234