null Beeld

Tobias Jesso Jr. - Goon

Tobias Jesso Jr. heeft wellicht de meest weerloze plaat van het jaar gemaakt, en hij weet het: ‘I’ve been in love since I was 14; it’s always focused on someone or something and it’s always unrequited. It’s led to a lot of cheesy lines, but it’s the way I am.’

Alleen in onze donkerste, meest sentimentele momenten zouden we de teksten van ‘Goon’ durven uit te spreken. Een beetje cynicus brandt de plaat in een oogwenk af tot enkel de stank van geschroeide karamellenverzen en gesmolten Randy Newman-vinyl overblijft.

Maar precies daarom is het ook zo’n mooie, moedige plaat. ‘Goon’ gaat over falen. Over van Vancouver naar ‘Hollywood’ verhuizen om carrière te maken als songsmid, en dan te ondervinden dat ‘try’ vooral blijkt te rijmen op ‘fry’, ‘die’ en ‘goodbye’. Als er dan al eens een droom van Tobias uitkomt, is het er één waarin zijn lief ervandoor gaat (‘Can’t Stop Thinking About You’).

Tobias ging weer naar huis en vluchtte weg achter de oude piano van zijn zus. Hij liet zijn frustratie en verdriet de vrije loop in ongepolijste ballades als ‘Just a Dream’ en ‘True Love’ (jammer genoeg niet op ‘Goon’ terug te vinden). YouTube lichtte op, producer JR White (van Girls) toonde interesse en stuurde Tobias enig studiemateriaal op: klassieke songs van notoire singer-songwriters uit de seventies, genre Harry Nilsson. Heel wat ‘Goon’-tracks hadden zo naast die van Todd Rundgren op de soundtrack van ‘The Virgin Suicides’ gekund, voor die heerlijke scène waarin de zusjes en de buurtjongens over de telefoon plaatjes voor elkaar draaien. Maar we moeten ook aan Vincent Gallo’s ‘When’ denken, en hoe franjeloos, hoe compromisloos soft en simpel de liedjes daarop klonken.

De hardste fluwelen stomp in de maag is wellicht ‘Without You’ en de zin ‘There’s nothing out there / Without you’. Een song die zomaar in zijn eentje huwelijken kan redden, workaholics weer naar de gezinstafel lokken, of scheefpoepers naar de echtelijke sponde. Of wanneer Tobias opnieuw en opnieuw ‘How Could You Babe?’ huilt: dat zijn wij, al die keren dat we ’s ochtends wakker werden met een paar kilo beton op ons hart, omdat zij weg was. Veel universeler worden liedjes niet.

Op de tweede helft van ‘Goon’ raakt Tobias’ verhaal wat uitverteld, en we juichen dan ook toe dat hij voor zijn volgende plaat naar eigen zeggen ‘the whole ‘alone’ thing’ achter zich gelaten heeft. In afwachting daarvan moet u ’m beslist gaan meemaken op 13 mei in de Botanique: zijn arsenaal piano faces is onuitputtelijk.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234