null Beeld

Tod Wodicka - Alles komt goed en alles komt goed en alle dingen komen goed

De naar Berlijn verkaste New Yorker Tod Wodicka ontleent de bezwerende titel van zijn debuutroman 'Alles komt goed en alles komt goed en alle dingen komen goed' (Nieuw Amsterdam) aan een geschrift van een dertiende-eeuwse kluizenares.

Julie De Mul

Al even wereldvreemd is zijn tragische hoofdpersonage Burt Hecker. De man is bedacht met 's werelds meest nerdige hobby (treintjesverzamelaars eindigden eervol tweede): een clubje dat de Europese Middeleeuwen wil reënsceneren in een 'ordinaire, onbekommerde sfeer van Amerikaanse namaak'.

undefined

Het kleinste kind snapt met de vingers in de neus dat Burt zich terugtrekt in een historisch verantwoorde fantasiewereld uit angst voor het té reële heden. Een tijdje geleden verloor hij zijn vrouw Kitty, de enige 'die zo veel grenzeloos plezier beleefde aan de eenvoudige, wonderbaarlijke absurditeit van alles en iedereen'. In de nacht dat Kitty haar doodsstrijd leverde, nam Burt in een dronken roes deel aan een grotesk middeleeuws ridderfeest. Hij stootte er in één moeite door zijn twee kinderen finaal mee tegen de borst: zoon en oogappel Tristan nam de benen naar Oost-Europa, dochter en doorn in het oog June ontsnapte richting Californië. Nu, twee jaar later, onderneemt Burt een wanhopige verzoeningspoging die hem via gregoriaanse gezangen in Duitsland naar de betonnen buitenwijken van Praag voert.

'Alles komt goed en alles komt goed en alle dingen komen goed' gaat over geschiedenis, muziek, communisme, maar vooral over de relatie van een ontwrichte man met zijn familie. Geen makkie, want gezinnen 'zijn er altijd, maar je begrijpt ze nooit'. Wodicka pent deze en andere observaties neer in een mijmerende stijl. Weinig bevorderlijk voor het tempo, maar sommige typeringen zijn wel raak. Zo omschrijft Burt zijn vriendin Lonna - de enige die hem iets van houvast biedt - als 'een verrukkelijke zeldzaamheid: een sarcastische, ironische, vrijgevochten Amerikaanse vrouw van in de veertig die wist wanneer ze moest drinken (altijd) en wanneer ze moest lachen (nooit, tenzij er iets vreselijks voorviel).'

De uitgever prijst dit debuut aan als voer 'voor de liefhebbers van Jonathan Safran Foer'. Met Wodicka's voorliefde voor geschiedenis en excentriekelingen is daar wel iets van aan, maar de vergelijking blijft een vergiftigd geschenk. 'Extreem luid & ongelooflijk dichtbij ' van Foer werd door uw lijfblad uitgeroepen tot beste roman van 2005 en is van een kwaliteit waaraan niet veel schrijvers kunnen tippen. Met 'Alles komt goed' doet Wodicka een verdienstelijke poging.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234