null Beeld

Tom Waits - Glitter and Doom Live

Kunnen wij ons eindejaarslijstje van 2009 nog veranderen? Neen? Oké, dan kennen we nú al de eerste absolute certitude voor ons eindejaarslijstje van 2010: 'Glitter and Doom' van Tom Waits, een dubbele liveplaat die hij in de loop van 2008 op diverse plaatsen in Europa en Amerika heeft opgenomen.

Geert Op de Beeck

Waits heeft zijn stem - van nature al een wonderbaarlijk orgaan - in de loop der jaren als een volstrekt uniek instrument leren gebruiken. Hij is niet bang om tot op het randje van de zelfparodie te gaan (hij klinkt hier aldoor als een kruising van een rasp, een doodsrochel en een ernstige vorm van pneumonie), maar zet nooit dat éne stapje te ver. Luister naar de indrukwekkende opener 'Lucinda/Ain't Goin' Down', en u begrijpt wat we bedoelen.

Na dat machtige begin gaat het niveau nog geen seconde naar beneden. 'Get Behind the Mule', 'Falling Down', 'Make It Rain' of - halleluja, wat een adembenend mooie versie! - 'Dirt in the Ground': allemaal machtige songs, die hier geregeld een ander jasje aangemeten krijgen. 'Goin' Out West' wordt bijvoorbeeld bijgekleurd met een T.Rex-achtig boogietintje, en helemaal fenomenaal wordt het als Waits' ronduit geweldig musicerende band James Brown achterna gaat in 'Such A Scream'.

Ja, die band vinden we zó geweldig dat we alle leden en hun instrumentarium hier expliciet willen noemen: Vincent Henry (harmonica, sax en woodwinds), Omar Torez (gitaar, mandoline en cigar box banjo), Patrick Warren (piano, harmonium, mellotron en chamberlin), Seth Ford-Young (upright bass) en Waits' zonen Casey (drums) en Sullivan (sax, klarinet). Onthoud die namen, folks!

Dat Waits verdomd goed weet waar zijn zelfgegraven valkuilen en zelfbedachte clichés zich bevinden (en dat hij bijgevolg ook weet hoe hij die moet vermijden) blijkt als het publiek uitbarst in herkenningsapplaus voor de openingsakkoorden van 'Lucky Day', één van zijn typische pianoballads. Waits, droog: 'Oh hell, they áll start like that!'

Als bonus krijgt u er nog een uit één track bestaande tweede cd bovenop: 'Tom Tales', een aan elkaar geplakte reeks verhaaltjes, causerieën, toogpraat, fun facts en jokes, zoals Waits die graag tussen de nummers door vertelt. Overigens: zou hij een Urbanus-fan zijn? Als we ons niet vergissen, hebben we één van zijn grappen (dat er bij een ejaculatie 250.000.000 spermacellen vrijkomen, dat daarvan maar eentje de eicel bevrucht, en dat het aanwezige publiek bijgevolg louter uit winnaars bestaat) jaren geleden al eens letterlijk door Tollembeeks plezantste horen vertellen. Soit: zeer amusant spul. Maar zoals dat zelfs met de allerbeste spoken words gaat: veel meer dan twee keer zullen we hem niet draaien. Beschouw het gewoon als een leuk extraatje bovenop de zeer grote plaat die 'Glitter and Doom Live' is.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234