null Beeld

Tomas aan de top: De Soete maakt tv

'Inderdaad mevrouw, hier is hij: de grote Tomas De Soete!' En nu ook op televisie: Tomas staat op.


Wat moeten we met Tomas De Soete? Hartstochtelijk benijden omdat hij voor het nieuwe Canvas-programma 'Weg met De Soete' mag gaan citytrippen terwijl onze koopkracht momenteel zelfs geen retourtje anywhere cheap toestaat? Of liefdevol aan de boezem drukken omdat hij vanochtend ons fileleed weer eens verzacht heeft met 'Tomas staat op!'?

Terwijl we in het Reyerscomplex op de man zitten te wachten (we hebben al een uitvoerige studie gemaakt van de StuBru-dresscode - skinny jeans en T-shirts voor de jongens, jurkjes met laarzen voor de meisjes - en zijn nu op een concurrerend blad aangewezen om de tijd te doden: kunt u nagaan!), neigen we weer richting nijd. De file van vanochtend is al lang vergeten; nu zitten we ons uitgebreid af te vragen wat voor ego je moet hebben om zo goed als ál je programma's naar jezelf te noemen.

Tomas De Soete (32): «Ik suggereer dat heus niet zelf, hoor. Niet dat ik het erg vind: ik kan best begrijpen dat ze graag een naam en een gezicht op een programma plakken.

Bij Studio Brussel is het ondertussen de gewoonte dat de spitsblokken de naam van de presentator krijgen - 'Tomas staat op!' of 'Zet 'm op Siska'. En voor 'Weg met De Soete' zijn een heleboel namen de revue gepasseerd, van slecht tot nog slechter. Op den duur zaten we aan hele foute woordspelingen als 'De Soeten Inval' of 'Compagnon De Soete'. Uiteindelijk was het, geloof ik, de researcher die met 'Weg met De Soete' op de proppen kwam, en dat vond ik eigenlijk wel een leuke naam.

Ik bezoek acht steden - Madrid, Casablanca, Istanboel, Napels, Berlijn, Kopenhagen, Londen en Marseille - en ontmoet daar telkens een inwoner, doorgaans iemand met een leuke job en een passie voor de stad. In Londen was dat bijvoorbeeld een Zweedse dame die werkt bij het grafisch bureau dat het vierkant van Canvas bedacht heeft. Eén van de weinige mensen die precies weten hoeveel dat logo gekost heeft, dus (lacht). Voor je ernaar vraagt: ze heeft het me niet willen verklappen.

Met zo'n gids erbij stoot je op pareltjes die je niet meteen in de toeristische gidsen zal terugvinden; geheime plekjes of adresjes waarvan het eigenlijk jammer is dat ze op televisie komen en daardoor misschien meer volk gaan trekken. De crew weet altijd precies wat we gaan doen, ik ken alleen mijn bestemming en de naam en het beroep van mijn contactpersoon.

Voor de eerste aflevering (nu donderdag op Canvas, red.) zijn we naar Marseille gegaan. Daar heb ik een geschifte figuur ontmoet die helemaal gek was van betonrot, staal en alles wat er zoal lelijk kan zijn aan een stad. Hij zag daar de schoonheid van in, én hij wist zijn begeestering om mij over te dragen. 'Je moet een beetje slecht zijn om in Marseille te overleven,' zei hij altijd, en dan gaf hij een kind een oorveeg of smeet hij wat afval op straat. Zo van: 'Kijk, die vuiligheid heb ik nu aan de algehele rotzooi toegevoegd...' En ik die was vertrokken met luxejachten en bouillabaisse voor ogen!»

undefined

Lees het volledige interview in Humo 3557 van 4/11/08.

'Weg met De Soete'
Canvas, don 6 en 13 november, 21.35 u.

'Tomas staat op!'
StuBru, elke werkdag, 6 u.

Video: Tomas De Soete en Peter Van de Veire vallen Donna-studio binnen voor de StuBru-stickeractie

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234