Tomorrowland: dj's over het beste festival ter wereld

Waargebeurd verhaal: begin dit jaar loopt een Humo-collega op de rand van de jungle in Laos een koppel Argentijnse rugzaktoeristen tegen het lijf. Wanneer die horen dat ze Belgisch vlees in de kuip hebben, willen de Argentijnen van geen frieten, Eddy Merckx of chocolade weten. Het enige wat hen interesseert: 'Wanneer begint de voorverkoop van Tomorrowland? Daar móéten we bij zijn.'


Tomorrowland! Drie dagen lang komen tientallen superstar en aanverwante deejays hun favoriete tunes door het feeërieke decor van recreatiedomein De Schorre in Boom jagen. En de kruising tussen – zo leggen wij het altijd uit aan enkelingen die er nog nooit van gehoord hebben – I Love Techno (de muziek), Pukkelpop (de vele podia) en De Efteling (decors en aankleding) is een supermagneet voor danceliefhebbers van over de hele wereld.



Grote kans echter dat de Argentijnen van hierboven achter het net hebben gevist. Op de 80.000 kaarten die gereserveerd waren voor de Belgen konden ze sowieso geen aanspraak maken, de resterende 100.000 kaarten vlogen in – letterlijk – seconden de deur uit. Twee miljoen mensen probeerden een kaart te bemachtigen, in een paar tellen tijd werden honderd miljoen kliks geregistreerd. En te denken dat het nog maar de achtste editie van Tomorrowland betreft, en dat op de allereerste jaargang slechts 9.800 feestneuzen kwamen opdagen.



'Yeps: het is hard gegaan. Wij hebben Tomorrowland zíén ontploffen.' Aan het woord: MC Loveboat, binnen het kader van Discobar Galaxie de nom de plume van de multi-inzetbare Adriaan Van den Hoof.



Adriaan Van den Hoof «Als ik mij niet vergis, hebben wij gewoon élke keer op Tomorrowland gespeeld, vanaf de allereerste editie. Toen speelden wij op een podiumke van anderhalve meter bij twee, naast de botsauto's: een soort droom die werkelijkheid werd, want dat is toch de ambitie van élke dj? Ons management stribbelde wat tegen, maar wij waren door het dolle heen, als kleine kinderen. Een geweldige ervaring, al was het behelpen op dat kleine podium: terwijl één van ons een plaat opzette moesten de anderen een toertje doen in de botsauto's. Enfin: één en ander had wel tot direct gevolg dat voor het eerst in de geschiedenis van de kermisserij goeie muziek werd gedraaid bij de botsauto's. Op zich al een enorme overwinning (lacht).



»Die eerste keer waren er – geloof ik – vier of vijf podiums, waarvan een paar heel kleintjes, uit de hand gelopen cafés eigenlijk. Het was toen nog meer een trek-uw-plan-festival. Zo van: 'En wie zijn jullie? Waar jullie moeten draaien? I don't know!' Maar we werden elke keer teruggevraagd, en elke keer kwamen er ook meer podia bij. En dan was er ook ineens een backstage en werd je met een golfkarretje naar het podium gereden.»



Is het nu zijn vierde of vijfde Tomorrowland? 'Dat ik het niet meer weet', lacht Regi Penxten – de tel kwijt, maar alleszins een oudgediende.



Regi Penxten «En toch denk ik elk jaar opnieuw: 'Yes!!!'



»Ik kijk er echt naar uit. Als artiest, maar ook als toerist: als ik er moet draaien hou ik sowieso de rest van de dag vrij. Ik heb het geluk dat ik dit jaar al om zeven uur moet spelen: ik heb nadien nog (rekent uit) vier uur om naar de topacts te gaan kijken en mij schelezat te zuipen (lacht).»



HUMO We zijn ons er daarnet nog 's van gaan vergewissen, en effectiéf: 1.358.041 mensen vinden Tomorrowland leuk op Facebook. Tien keer meer dan de 132.000 van Rock Werchter. Het mag eigenlijk niet verwonderen dat de tickets zo snel de deur uit waren.



Regi «De line-up is ongelooflijk en ik spreek nu even tegen mijn eigen winkel, maar ik ben er van overtuigd dat ze zelfs zonder één dj aan te kondigen binnen de kortste keren zouden uitverkopen. Iedereen wil er bij zijn: punt.



»De dj's ook: iedereen wil er staan. Maar echt iederéén, hè! Het is zelfs een graadmeter geworden bij bookers: 'Staat hij op de main stage van Tomorrowland? Dan boeken we hem.' Ik noem geen namen, maar ik weet pertinent zeker dat er zelfs dj's zijn die zélf bellen om te vragen of ze mogen komen spelen. Als je dat gedaan krijgt, heb je het gemaakt. Pas op: ik heb het dan niet over de allergrootsten, natuurlijk: die weten toch dat ze gevraagd zullen worden.»



Eén van die allergrootsten: de Parijse dj/producer Martin Solveig. Twee weken geleden warmde hij het publiek in Brussel op voor Madonna, volgend weekend zet hij de Schorre op zijn kop.



Martin Solveig «Ik heb Tomorrowland een jaar of vier, vijf geleden leren kennen, en sindsdien is het een echte Grand Slam geworden. Het behoort tot dat handjevol evenementen op aarde waar je als deejay ab-so-luut op de affiche wil staan, omdat ze zo belangrijk zijn voor de elektronische muziek. Voor mij scoort Tomorrowland even hoog als pakweg EDC (Electric Daisy Carnival, red.), Ultra Music en Coachella in de VS en de Europese pendant van Rock In Rio. In jullie eigen land zijn Pukkelpop en Dour ook ijkpunten, maar Tomorrowland is toch het allergrootste.»



Hetzelfde verhaal tekenen we op bij de Britse technoveteraan Carl Cox. Cox wordt dit weekend vijftig en staat wijd en zijd bekend als een van de duurste dj's ter wereld. Net als vorig jaar neemt hij op donderdag – samen met een rist acolieten en vrienden – een volledig podium voor zijn rekening.



Carl Cox «Je kan niet meer om Tomorrowland heen: it's as simple as that. Het festival gaat over de lippen bij iedereen die zelfs maar de kleinste notie heeft van wat een muziekfestival is. Dit jaar vindt Glastonbury niet plaats, maar hey: Tomorrowland is tóch het event waar je geweest moet zijn.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234