Tournée générale

Ze zijn talrijk, en te herkennen aan hun gezellig uitdijende embonpoint en hevig verstoorde evenwichtsgevoel: bierkenners. Maar omdat je van theorie alléén ook maar dorst krijgt, trakteert Canvas u elke dinsdag op 'Tournée générale'. Om zichzelf én u volledig onder te dompelen in de Belgische biercultuur, trokken Jean Blaute en ouwe MTV-coryfee Ray Cokes in een gammel Volkswagenbusje doorheen ons platte land, van de ene brouwerij naar de andere bruine kroeg.

Schrik niet als u de twee - geheel in de stijl van 'Oz and James's Big Wine Adventure' en 'Oz and James Drink to Britain' - onderweg ook vrienden ziet worden. Dat hoort bij het genre.

HUMO 'Een verrassende, informatieve en gelaagde roadmovie': zo prijst de VRT 'Tournée générale' aan. Waar vielen de grootste verrassingen te rapen?

RAY COKES «I've got to say: de abdij van Westvleteren. Men had mij verteld dat de trappistenmonniken nog nooit een cameraploeg binnen hun muren hadden gelaten: ze vertrouwen het televisiewereldje namelijk niet. Maar voor ons wilden ze een uitzondering maken. We hebben gegeten en gebeden met de monniken. En ze trokken ons ook aan de mouw of we toevallig geen Marsrepen, Coca-Cola of sigaren hadden binnengesmokkeld (lacht). Binnen de abdijmuren zijn dat blijkbaar verboden vruchten, en net daarom heel gegeerd.»

JEAN BLAUTE «De brouwmeester van Westvleteren was vroeger trouwens een Brusselse flik. Dat zijn daar dus niet allemaal wereldvreemde paterkes: 't zijn mensen die ook ooit in het echte leven hebben gestaan, die misschien ook ooit een lief hebben gehad.»

COKES «Eén monnik vertrouwde me zelfs toe dat hij vroeger altijd naar mij keek op MTV. 'Daarna zag ik het licht en trad ik in de orde.' Hij heeft gevonden wat hij zocht - hij is nu een man van God - terwijl ik nog altijd de silly presentator speel. Het zet een mens aan het denken.

»Want die monniken hadden dus wel gelijk: televisie vált niet te vertrouwen. Misschien tien jaar geleden nog, maar nu niet meer, met dank aan bedrijven als Endemol. Ze zijn er meesters in om mensen dingen te laten zeggen die ze helemaal niet willen zeggen. De helft van wat je op tv ziet, wordt gemanipuleerd door zéér grote cynici.»

HUMO 'Tournée générale' wil zogezegd een einde maken aan 'de onderschatting van de biercultuur'. Onderschat? Is België niet net heel trots op zijn bier?

BLAUTE «We weten wat we drinken, maar we weten niet hoe het gemaakt wordt. 'Tournée générale' is er gekomen omdat het hoog tijd werd dat daar verandering in kwam. Toen ze bij Canvas het voorstel kregen, was de eerste reactie: 'Waarom hebben we dit programma niet eerder gemaakt?' Het is zo obvious.

»Er is heel lang wat minachtend gedaan over bier, zo van: 'Ochgot, 't is maar een pilske' - de drank van het werkvolk. Maar zelfs het gewone pintje is een heel complex bier, én heel moeilijk om te brouwen. Overigens is geen enkel Belgisch bier minderwaardig van kwaliteit. 't Is ook allemaal heel natuurlijk: werkelijk nergens wordt er gefoefeld. Daar kan je in de wijnindustrie alleen maar van dromen.»

HUMO In de eerste aflevering zegt Jean tegen Ray: 'Stel je er maar niet te veel van voor. Eigenlijk hadden we Michael Palin gevraagd, maar die kon niet.' Dat was een grap, maar weet je toevallig of je daadwerkelijk eerste keuze was, Ray?

COKES «Ik was de goedkoopste keuze, denk ik (lacht).

»Ik heb lang veel bedrijfsevenementen gepresenteerd. Dat wil zeggen: ik moest 'Hallo en welkom op het Sony-evenement' zeggen en daarna mijn 50.000 euro incasseren (lacht). Maar de crisis heeft me die bijverdienste door de neus geboord. Ik heb ook zeven jaar voor de Franse televisie gewerkt, meestal muziekshows. Maar 'Tournée générale' is compleet anders. Ik had er al onmiddellijk een boontje voor omdat het Belgisch is - ik heb hier negen jaar gewoond en ik heb jullie land in mijn hart gesloten. En toen we begonnen te filmen, was ik helemáál opgetogen: mooi in beeld gebracht, prachtig gemonteerd, je ziet zo dat er zórg voor wordt gedragen.»

HUMO Je wordt voorgesteld als de ultieme bierleek, die - geheel volgens de regels van de format - geen benul heeft dat er zoveel verschillende bieren bestonden. Wat heb je die negen jaar in België dan gedáán?

COKES «Wijn gedronken. En Duvel. Ik heb ontelbaar veel avonden doorgebracht in brasserie Falstaff in Brussel: schaken met de vrienden, blokje kaas en glas Duvel bij de hand. Maar een gigantische bierdrinker ben ik nooit geweest. Bovendien heb ik op latere leeftijd een bierallergie ontwikkeld: van sommige soorten krijg ik gigantische koppijn. Toen ze me vroegen voor het programma dacht ik nog: 'Zou ik hen vertellen van mijn allergie? Nee, misschien maar beter niet.' Maar zoals te verwachten viel had ik er tijdens de opnames wat last van, en toen heb ik het wél gezegd. 'Te laat, contract getekend!' was het antwoord (lacht).»

HUMO Tegen het einde van de reeks brouwen jullie zelf een eigen Canvasbier. Hebben jullie er nog meer aan overgehouden?

BLAUTE «Ja, in de laatste aflevering worden we opgenomen in de Orde van de Roerstok. Géén geringe eer: die traditie bestaat al vier- à vijfhonderd jaar, en elk jaar worden er mensen geridderd die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor het Belgische bier. Jean-Luc Dehaene is ook zo'n ridder -zijn verdienste is wellicht dat, als er een camera op staat, hij altijd wel een pintje in zijn handen heeft (lacht).

»Voor de ceremonie zijn we in stoet naar de kathedraal van Sint-Michiels en Sint-Goedele getrokken: heel officieel en plechtstatig allemaal. Wij Vlamingen lachen daar een beetje mee - als we morgen koning worden, denken we nóg 'big deal' - maar Ray was serieus onder de indruk.»

COKES «Voortaan mogen wij erop staan dat de mensen ons met Sir Ray en Sir Jean aanspreken. Een privilege waar ik uitgebreid gebruik van wens te maken.»

CANVAS: Tournée générale

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234