null Beeld

Treme

David Simon maakt televisie die zo complex, zo relevant, zo goedis dat je het – zelfs in tijden van ‘Boardwalk Empire’ en ‘Mad Men’ – eigenlijk nauwelijks tv kan noemen.

Simon was het brein achter ‘The Wire’, een bijna journalistieke analyse van wat er fout loopt in Baltimore en bij uitbreiding alle grote steden in Amerika, maakte met ‘Generation Kill’ daarna het beste wat de Golfoorlog qua fictie heeft opgeleverd, en buigt zich in zijn nieuwe reeks ‘Treme’ (spreek uit: ‘tre-meej’)over één van de grootste rampen – en volgens velen: schandes– uit de recente Amerikaanse geschiedenis: de verwoesting van New Orleans door de orkaan Katrina.

Door de ogen van een bijna intimiderend groot aantal personages zien we hoe de bevolking drie maanden na de ramp het leven weer poogt te hernemen in de zwaar gehavende maar ook ongemeen fiere stad. We ontmoeten Antoine Batiste (Wendell Pierceuit ‘The Wire’), een trombonespeler die om de eindjes aan elkaar te knopen iedere job aanneemt die hij te pakken krijgt en zoals haast iedereen in de stad van dag tot dag leeft.

Zijn ex-vrouw LaDonna (Khandi Alexanderuit ‘ER’) is op zoek naar haar vermiste broer en krijgt daarbij de hulp van een mensenrechtenadvocate (Melissa Leo) die getrouwd is met een professor literatuur (de zoals altijd formidabele John Goodman) die overal waar hij kan lucht geeft aan zijn verontwaardiging over de behandeling van zijn geliefde stad.

Al even verknocht aan New Orleans isDavis McAlary (Steve Zahn), een radiodeejay die een losse verhouding heeft met de uitbaatster van een met het faillissement flirtend restaurant. Waarmee we u nog alleen maar de personages meegeven die in de eerste twintig minuten worden geïntroduceerd.

Alsof je met het uitvissen van de verhoudingen tussen de diverse personages nog niet genoeg werk had, dompelt ‘Treme’ je – nog een handelsmerk van Simon – vanaf de eerste beelden nogal bruusk onder in de unieke sfeer en cultuur van de Crescent City.

Niet de clichéversie van ezelskarren en kippenpotenvoodoo uit de reisbrochures, maar het echte, ondoordringbare, met een rijke culinaire traditie gezegende en – vooral – muziek ademende New Orleans, dat ook nog eens zo authentiek mogelijk wordt opgeroepen: met echte locaties, dialogen in vaak onbegrijpelijk maar heerlijk plastisch slangen acteurs die vaak een persoonlijke band hebben met de stad.

De cameo’s van goed volk als Elvis Costello, Allen Toussaint, Dr. Johnen minder bekende lokale muziekhelden en de fly on the wall-stijl van filmen dragen bovendien bij tot het gevoel dat je naar een documentaire zit te kijken.

De definitieve documentaire over de ramp – Spike Lee’s monumentale ‘When the Levees Broke’ - bestond al, maar ‘Treme’ mag er als de definitieve tv-reeks met fier geheven hoofd naast gaan staan. De feestelijke jazzfanfare denkt u er ongetwijfeld zélf wel bij.

Extra’s: Audiocomentaren met acteurs, schrijvers en producers bij enkele afleveringen, muzikaleaudiocommentaren, features over de opnamen en – nogmaals - de muziek en een in-episodefeature met nóg meer info over de soundtrack.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234