null Beeld

Trixie Whitley - Porta Bohemica

Ligt het aan de ogen die haar al sinds de vroege puberteit van alle kanten beloeren, omdat ze nu eenmaal die familienaam draagt die in Gent en omstreken met de grootste eerbied wordt uitgesproken? Feit is dat muziek maken Trixie Whitley niet makkelijk lijkt af te gaan.

Er was lang geleden die passionele overdaad in haar songs, waardoor je dacht: ‘Ze torst een te grote last met zich mee, en dat met zulke tengere schouders.’ Er waren in een recenter verleden ook de optredens die meer op gevechten leken. Met de jaren werden de nummers leniger en groeide het podiumvertrouwen, maar voor elke plaat die ze uitbrengt, blijkt er toch ook altijd een hele plaat te zijn weggekieperd – dat was bij haar debuut ‘Fourth Corner’ het geval, en dat is met nummer twee ‘Porta Bohemica’ niet anders. So far, so good: geworstel met het keurslijf van de muziekindustrie, alsook met de eigen twijfels – het overkomt de allergrootsten.

Trixie Whitley heeft ook talent natuurlijk, om te beginnen het talent om met haar stem liefdevol je keel dicht te knijpen. Dit keer doet ze dat in ‘Closer’ en vooral in ‘Faint Mystery’ en ‘Soft Spoken Words’ – twee songs waarin de gerodeerde luisteraar vader Chris in de gedaante van sjamaan hoort opdoemen. Het zijn ook nummers waarvan je niet kan zeggen uit welke tijd ze stammen, en dat brengt ons bij compliment nummer twee: Trixies beste songs dragen een enigmatische tijdloosheid uit. Ook het elektronisch aandoende ‘Salt’, met z’n springerige ritmes de meest energieke song op deze nachtelijke downtempo plaat, draagt evenveel Wendy & Lisa als oude wijze Indianen in zich. ‘Eliza’s Smile’ sleept zich dan weer moeizaam voort, niet goed wetend waarheen, en koortsdeun ‘New Frontiers’ blijft niet aan de ribben plakken. Slotsong ‘The Visitor’ moet de luisteraar met al z’n kale eenvoud en directheid wellicht overmeesteren, maar valt te licht uit.

Ergens moet er een last van haar schouders zijn gevallen, want met een opmerkelijke naturel baant Trixie Whitley zich een weg door de negen songs op ‘Porta Bohemica’. Wat evenwel nog niet wil zeggen dat al die songs ook touched by the hand of God zijn.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234