Trots als een Bonobo: 'Genoeg beats voor een feestje'
Met ‘Migration’ maakte Simon Green als Bonobo begin 2017 een mooie hoofdtelefoonplaat, en op Rock Werchter bewees de Britse dj en muzikant eerder dit jaar dat zijn subtiele mix van elektronische beats en exotische percussie ook live aanslaat. Op 15 november staat hij in Vorst Nationaal: ‘Mijn nieuwe liedjes zitten vol nuances.’
HUMO ‘Migration’ gaat over contact met andere ideeën en culturen, en mensen die rondtrekken. Door de uitgebreide tournees lijk ook jij altijd onderweg te zijn. Mis je je thuis nooit?
Simon Green «Grappig dat je dat vraagt, want tijdens het schrijven van ‘Migration’ was ik dakloos. Toen vier jaar geleden mijn vorige plaat ‘The North Borders’ uitkwam, woonde ik in New York, maar door het lange touren was ik daar nooit. Ik besloot om het huurcontract van mijn woning op te zeggen, en daardoor voelde ik me echt vrij. Ik vond het ook opwindend om zelf te bepalen waar ik me daarna zou settelen. Uiteindelijk streek in neer in Los Angeles, en daar ben ik heel blij om: je kunt er goedkoop wonen, de mensen zijn er ongedwongen en de muziekscene is er tegenwoordig interessanter dan in de Big Apple.»
undefined
HUMO En het is maar vier uur rijden tot aan Death Valley.
Green (enthousiast) «Klopt! Als je in Engeland bent opgegroeid, is dat woestijngebied met die zoutvlakten, canyons en zandduinen echt bijzonder. En desolate of bizarre landschappen fascineren mij enorm: ze roepen het gevoel van isolement op, maar tegelijkertijd hebben ze een vreemd, rustgevend effect. De beelden die ik tijdens de ‘Migration’-tournee gebruik, zijn er sterk door beïnvloed.»
HUMO Ook de clip bij de vooruit-geschoven single ‘Kerala’ is vreemd: Gemma Arterton is op de vlucht, maar voor wie of wat precies, dat komen we niet te weten.
Green «Ik hou wel van wat mysterie. Gemma is een Bonobo-fan en een persoonlijke vriendin: leuk dus dat ze wilde meedoen! In die clip is ze inderdaad bang. En terecht: als je goed kijkt, hangen er ondefinieerbare, buitenaardse voorwerpen in de lucht. Je zou voor minder gaan lopen.»
HUMO In datzelfde ‘Kerala’ zit een sample van ‘Baby’, een song van de Amerikaanse r&b-zangeres Brandy. Fan van haar?
Green «Ik gebruik inderdaad de ‘yeah-yeah-yeahs’ die je op het einde van dat liedje hoort, maar verder heb ik geen voeling met Brandy. Bij het samplen kies je fragmenten die bij je eigen muziek passen; wat je van de muzikant vindt, maakt helemaal niets uit. In ‘Bambro Koyo Ganda’ hoor je muzikanten die ik wél echt leuk vind, namelijk de Marokkanen van Innov Gnawa! Die leerde ik kennen via de Engelse dj Gilles Peterson, en ik gebruikte van hen een muziekstuk dat ze live over de bas- en drumpartij heen hebben gespeeld.»
HUMO Het is een mooie, geraffineerde worldtronica-track geworden. Het lijkt me niet makkelijk om de nummers op ‘Migration’ in grote concertzalen uit te voeren.
Green «Da’s waar, mijn nieuwe liedjes zitten vol nuances. De klank moet goed zitten om die niet verloren te laten gaan. Maar ze hebben toch genoeg beats om er een feestje mee te bouwen, niet?»
HUMO Zeker! Tot in Vorst!
undefined
Bonobo speelt op 15/11 in Vorst Nationaal.