Tv-review: 'Behind the scenes' op Canvas

‘The Shawshank Redemption’? ‘The Green Mile’? ‘Escape From Alcatraz?’ ‘Behind The Scenes’, een documentaire over een filmfestival in een gevangenis, deed ons toch even nadenken over welke film wij in zo’n geval op het programma zouden zetten. Gelukkig hebben we tussendoor toch nog even kunnen opletten.

‘En op onze kosten wat naar filmkes zitten kijken!’ Ziezo, die moeite hebben we u alvast bespaard, kan u de commentaarsectie hieronder mooi met iets anders vullen. Met uitingen van blijdschap, bijvoorbeeld. Want ‘Behind The Scenes’ was zowat alles wat een documentaire hoorde te zijn: inlichtend, eerlijk én onthullend.

De titel is ontleend aan de ‘Behind The Scenes Award’, een filmprijs die wordt uitgedeeld door wat de meest onwaarschijnlijke jury van filmkenners moet zijn in het wereldje: een groepje gedetineerden die in een achterzaaltje van de gevangenis van Merksplas samen films zitten te bekijken.

We kregen een inkijk in de gesprekken tussen het groepje delinquente recensenten telkens ze weer een film van hun shortlist achter de kiezen hadden. Ter info: de prenten die de gevangenen voorgeschoteld kregen, waren voornamelijk titels die in België geen distributeur gevonden hadden, wat neerkwam op de meest absurde films uit het buitenland en documentairefilms die zelfs Arte ver achterin het nachtblok zou wegsteken. Eén zo’n film: een Mongools drama over kinderen die in de jaren zestig gedeporteerd werden vanuit Mongolië naar China – zónder ondertiteling, voor zover wij konden zien. En dan zeggen dat gevangenen het hier te makkelijk hebben.

Naast het gepalaver over films deed ‘Behind The Scenes’ soms ook denken aan wat Luk Alloo vorig najaar nog toonde in ‘Alloo in de gevangenis’: inzichten in het leven achter tralies en ontboezemingen op mensenmaat. Bevreemdend wel, wanneer een man vertelt hoe hij voor de vijfde keer al in de cel zit, en in dezelfde adem zijn liefde voor ‘Avatar’ uitspreekt. Maar laat dat het nu net interessant maken.

Maar het meest memorabel waren de inzichten die de gevangenen kregen na het bekijken van de zoveelste Oezbeekse arthousefilm. Een verhaal over adoptie werd zo meteen gelinkt aan eigen trauma’s, en er werd zelfs openlijk over gevoelens gepraat zonder angst het achteraf te moeten bekopen op de binnenplaats tijdens het recreatie-uurtje. Waardevol. Al waren de recensies nu ook niet élke keer van Cannes-niveau – ‘Die film was echt kak in mijn ogen’, verwoordde één zo’n kenner zijn opinie. Eerlijk, dat wel.

‘De titel ‘child of nation’ refereert naar het maoïsme en de culturele revolutie in China.’– Geïnterneerde Gino. Geen grap.

Geen. Ook uw internettijd werd blijkbaar zwaar beperkt.