null Beeld

Tv-review: 'Belgium's got talent' op vtm

Het talent om een succesformule tot de allerlaatste druppel uit te persen hebben wij alvast gevonden. Dat houdt zich ergens schuil ter hoogte van de Medialaan 1. Maar tot dusver hoort u ons daar niet over klagen.

Tot twee vrijdagavonden toe hebben wij al zitten lachen, snotteren en zelfs occasioneel het haar op onze armen omhoog voelen gaan met ‘Belgium’s got talent’. Op de frisse nazomeravonden kunnen we het niet steken, ons professioneel tv-fleecedekentje lag immers binnen handbereik.

De ‘nieuwe’ talentenshow op vtm is natuurlijk niets meer dan een broek van hetzelfde laken waarvan ook ‘Idool’, ‘X-factor’ en ‘De voice van Vlaanderen’ al een hemd, rok en debardeur maakten, zij het met hier en daar een extraatje. Zo mogen deze keer alle soorten talenten – en dan bedoelen we ook echt alle, van cocktails shaken tot rolschaatsen in hot pants – komen opdraven. De audities worden ditmaal ook voor een live publiek gehouden. Een zeer licht ontvlambaar publiek, dat aan de aanblik van een jonge deerne of een oude knar al genoeg heeft om het op een brullen en applaudiseren te zetten. Leuk voor de kandidaten natuurlijk.

Eén van de deelnemende acts was een trio dat een ouderwetse goocheltruc uitvoerde en eigenlijk is ‘Belgium’s got talent’ ook niet meer dan dat: een goocheltruc, waarbij je, als je goed kijkt, de koordjes uit de mouwen van de goochelaar ziet hangen. Maar toch hapt iedereen naar adem als het mes rakelings langs de assistente scheert, als er gewicht in de schaal wordt gelegd. In ‘Belgium’s got talent’ waren die momenten er ook, vooral dan als er voor de kandidaten zelf duidelijk veel gewicht aan vasthing. Het mooiste voorbeeld daarvan vonden wij niet het Adèle-kopietje dat jurylid Karen van K3 zo diep ontroerde, maar wel de finale act van ene Dimitri, een gast die ondanks zijn musicaltalent duidelijk met een flinke portie onzekerheid worstelde en tot tranen toe bewogen was door het applaus.

Voor elk van die kleine kippenvelmomenten was er helaas ook een act die maar bitter weinig magie uitstraalde, maar waar de jury (en dan vooral Rob Vanoudenhoven en Karen) met open mond naar zat te kijken. Enkele jongens die een exacte kopie van de drumact Stomp geven werden door ei zo na uitgeroepen tot winnaars. Twee mannen die er niet beter op hadden gevonden dan De Nieuwe Snaar – slecht – te imiteren brachten volgens Rob Vanoudenhoven een erg originele act. Enkel Ray Cokes, meteen ook ons favoriete jurylid, bleef er sceptisch bij.

Het plezier dat wij aan ‘Belgium’s got talent’ beleven is zo schuldig als de butler in een Agatha Christie-roman, maar zolang de voorraad preselecties strekt, blijven wij lekker kijken. Daarna zien we wel weer.


Quote

‘Ik ben erdoor. Omdat ik een oude man ben waarschijnlijk.’ De 77-jarige deelnemer Rafaël ziet de koordjes ook hangen.


Tweet



Da’s de bedoeling, Elaine, da’s de bedoeling.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234