TV-review: 'Boer zkt Vrouw’ op vtm

Al zeven seizoenen Boer zkt Vrouw zijn er gepasseerd op vtm, en nog stééds zijn er boeren die bij zonsondergang eenzaam onder de ganzenveren moeten kruipen. Gelukkig zou Dina Tersago Dina Tersago niet zijn als ze zoiets zou toelaten, en dus kunnen we ons de komende weken weer vergapen aan het nieuwe seizoen van Boer zkt Vrouw.

Wie bekend is met het programma weet wat hij kan verwachten van ons Dina: als er een seconde in de aflevering zat dat ze haar tanden eens níét blootlachte, hebben wij die in elk geval gemist. Immer goedlachs maar kordaat, met haar op de blootgelachen tanden. Scheidsrechter van al wat met hoogoplopende emoties en vlinders in de buik te maken heeft. We zien het haar graag doen.

Maar Boer zkt Vrouw begint en eindigt natuurlijk nog altijd met de boeren die erin geëtaleerd worden. Wat ons betreft is het programma de laatste seizoenen spijtig genoeg wat gespeend gebleven van echte boeren: mannen met handen als kolenschoppen en manieren als… wel, boeren. U kan het ons niet kwalijk nemen, wij zijn opgegroeid in een tijd dat Het gezin Van Paemel verplicht lesmateriaal was (zeker zés keer gezien).

Even vreesden we dat er ook dit jaar maar weinig testosteron te oogsten zou zijn – één boer draagt zelfs de naam Giovanni, er zijn geen boeren meer - maar plots was daar Paul. Een échte boer, in lijf en leden. Maar niet zonder zijn zacht kantje. ‘Ik doe graag aan een knuffel. Ik ben zo iemand’, wist hij ons te vertellen ter kennismaking, in een Nederlands dat geen plaats had op een erf.

Dat boer Paul wel eens graag aan een knuffel doet, bleek ook uit zijn speeddates, die hij steevast beëindigde door de vrouw tegenover hem eens flink tegen zijn boerenvest te trekken. ‘Het is een snoeper’, lieten we ons lachend ontvallen. Een vermoeden dat even later bevestigd werd toen Paul tegen een van zijn vrouwen opperde dat ‘er in bed veel goedgemaakt kan worden. Seksueel’. ‘Het is een snoeper’, lieten we ons nog eens ontvallen, deze keer al iets meer verontrust dan lachend.

Ook bij de andere kandidaten is het duidelijk waarom de makers precies hén van hun erf geplukt hebben. We zagen zo nog een koppel boerenbroers en kalverboer Eddy, die naar eigen zeggen iemand zocht die ‘die geen gat heeft gelijk nen belleman’. Stof tot nadenken.

Op het einde van de speeddates volgde de eerste ruwe schifting: elke boer koos vijf dames die hij mee mocht nemen naar de stee, waar de echte romance kan beginnen. Wat trouwens de motivatie van sommige van die dames betreft, durven wij toch onze twijfels te hebben. Zo bleek ouderdomsdeken Paul maar liefst zeventig brieven gekregen te hebben van geïnteresseerde vrouwen die hem met zijn filmpje op tv hadden gezien, veel meer dan zijn jongere collega’s. U moet weten dat Paul er warmpjes inzit, met een knoert van een villa die vast ook wel te zien was in dat filmpje.

Een zekere Valerie had zelfs naar twéé boeren een briefje gestuurd: zowel naar boer Adriaan als naar zijn broer Aster. Dan weten we: bij tv-liefde steekt het allemaal zo nauw niet.

Die heeft een goed gestel, die ga ik van de eerste keer op den tracteur steken – Boer Paul.

Eervolle vermelding: Ah, je zit in een drumband. En welk instrument speel je?