TV-review: 'Breaking Bad' op Canvas

Op dvd is het láng wachten op seizoen drie van ‘Breaking Bad’, op Canvas lassen ze gelukkig geen pauze in na seizoen twee; dat is ook – gezien de finale van seizoen twee – zeker geen overbodige luxe. Sterker: de impact van die finale wordt pas helemaal voelbaar in deze aflevering. Wij hopen dat u gekeken hebt.

Het valt amper te geloven, maar de eerste momenten van seizoen drie van ‘Breaking Bad’ zijn al even bevreemdend als die van de aller-, allereerste aflevering, waarin Walt in zijn onderbroek, met een gasmasker op zijn smoel en een pistool in zijn hand, in het midden van een woestijnweg stond. Seizoen drie opent alweer in de woestijn – we lijken ons in Mexico te bevinden – in een afgelegen dorpje. Mensen zitten op café, doen hun klusjes en gaan naar hun werk, maar blijven totaal onverstoord wanneer eerst één, dan twee, en vervolgens tíéntallen mensen plat op hun buik het dorp door schuifelen. Tot plots een dikke Mercedes arriveert, een strak in het kostuum gehesen, identieke tweeling met doodskoppen op hun laarzen uitstapt, en die doodleuk méé op de grond beginnen te kruipen. Ze staan weer recht uit het stof als ze bij een kleine kapel komen, overgroeid met bloemen, waarin enkele versierde doodskoppen liggen te midden van een hoop kaarsen. Wat hangt daar aan de muur? Een tekening van Walt White. Cue begintitels – ‘Breaking Bad’ is terúg.

Nadat het karma van Walt hem eindelijk in zijn gat beet eind vorig seizoen, doen maker Vince Gilligan en zijn team er goed aan om even naar adem te happen en te recapituleren. De aflevering blijft grotendeels weg van Walts drugpraktijken en focust op de emotionele reacties van alle personages op de gebeurtenissen van seizoen twee. En hoewel geen enkele scène een regelrechte nagelbijter is, blijf je toch te allen tijde op het puntje van je stoel zitten: dat gesprek tussen Walt en Skyler, bijvoorbeeld, dreigt niet zoals ‘Breaking Bad’ vaak dreigt, maar kruipt evengoed onder de huid. Ook fijn: wij waren eerlijk gezegd niet volledig overtuigd van de manier waarop seizoen twee afgehandeld werd, maar nu we de emotionele fall-out hebben kunnen waarnemen, zijn we weer volledig on board.

Gelukkig is er aan absurde taferelen ook alweer geen gebrek: Walt die zijn geld wil verbranden, zich bedenkt, zijn arm per ongeluk in de fik krijgt, en met geld, barbecue en al in het zwembad stuikt; Jesse die tijdens de rehab bloemetjes zit te planten; de leider van de zelfhulpgroep die uitlegt hoe hij zijn dochtertje heeft vermoord; de doodskoptweelingbroers– gewéldige nieuwe booswichten, zo belooft het sublieme slot van deze aflevering – die zich doodleuk beginnen om te kleden in een willekeurig tuintje… Allemaal op en top ‘Breaking Bad’: tegelijk griezelig intens en donkerkomisch. En hadden wij al gezegd dat de reeks er visueel weer akelig mooi uitzag? Die laatste scène in het korenveld: wauw!

À propos: hoe badass ziet Bryan Cranston eruit met zijn kale knikker en zijn ringbaardje? Welkom terug, Walt! Welkom terug, ‘Breaking Bad’!

‘In de geschiedenis zijn al 53 vliegtuigcrashes voorgevallen die net zo erg of erger waren dan wat hier gebeurde. In Tenerife botsten in ’77 nog twee Boeing 747’s tegen elkaar. Weet iemand hoe gróót een 747 is?!’ Walt spreekt de school toe over de vliegtuigramp uit de finale van seizoen twee, en is niet onder de indruk. Wij des te meer.