TV-review: Castle (VT4, dinsdag, 21.45 u)

Bart Vanegeren

Concept

Misdaadserie, Amerikaans en succesvol.

Met

Nathan Filion als schrijver Castle en vooral Stana Katic als detective Beckett.

Review

De eerste scènes van het derde 'Castle'-seizoen (in Amerika nog geen twee maanden terug op de buis) imponeren: Beckett heeft al maandenlang niks van Castle gehoord tot ze hem met een revolver in de hand bij het lijk van een jonge kunstenares betrapt. In het daaropvolgende verhoor gaat het simultaan over haar aangeschoten trots en over het neergeschoten meisje.

'Castle' combineert sluw twee constanten in het misdaaddrama van tegenwoordig. Het wemelt van de sidekicks die niet bij de politie zijn en dus - goed voor het scenario - lak hebben aan de beperkingen van het ambt en - goed voor de gemoedsrust van de kijker - illustreren dat flikken niet slim genoeg zijn om misdaden alleen op te lossen: 'The Mentalist' in gelijknamige reeks, de antropologe in 'Bones', de wiskundige in 'Numbers' - Nick Castle is misdaadschrijver. Daarnaast boomen de love interests die werk en privé doen versmelten, en zo de spanning uitdiepen en het werkethos van deze tijd dramatiseren.

Helaas halen 'Castle'-scenario's nooit het niveau van hun briljante uitgangspunt, ook niet in deze eerste aflevering van het derde seizoen: de driedubbele moord in een kluwen van valsemunterij intrigeert veel minder dan het spel van aantrekken en afstoten tussen Castle en Beckett. Als 'Castle' nog lang wil lopen, is het voor die twee wachten op een eerste kus als op Godot.

'Waarom zou ik je geloven? Je verzint verhalen voor de kost.' (Beckett mixt werk en privé bij het verhoren van Castle)

undefined