TV-REVIEW: CATHéRINE (start van seizoen 2) op VTM

Sinds Paul Jambers het te druk heeft met reclamespots inspreken voor de kookboeken van zijn eega, is het veld bij VTM vrijgemaakt voor een nieuwe generatie onderzoeksjournalisten. Luk Alloo, natuurlijk, maar ook Cathérine Moerkerke verkent sinds deze week weer het 'Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?'-veld in Vlaanderen.

Want het moge duidelijk zijn: La Moerkerke ploegt ook in het tweede seizoen van 'CATHéRINE' het terrein om dat Jambers al zorgvuldig blootlegde in het Vlaamse landschap. In de opener ging ze in dat opzicht al meteen met de billen bloot - letterlijk én figuurlijk. Onder het mom van doorgedreven journalistieke nieuwsgierigheid klopte Moerkerke aan bij een naturistenkamp net over de Nederlandse grens. Aanvankelijk hield ze daarbij zedig haar kleren aan, terwijl haar interviewees wél van een zacht briesje om de geslachtsdelen genoten.

Moerkerke was naar Nederland gekomen om te zien wat zulke mensen bezielt om zich poedelnaakt over te geven aan een frisse pint, een volleybalwedstrijd of - eigen ballen meebrengen verplicht - een spelletje petanque. Het portret dat ze daarbij schetste van de Naakte Medemens was niet per se onrespectvol, maar ook weer niet zo opzienbarend als de makers van 'CATHéRINE' wel dachten. Zo'n bloot lijf gaat na een kwartiertje televisie ook weer gewoon wennen, zeker als de eigenaars ervan er zelf duidelijk al lang geen moer meer om geven.

Maar wat ons vooral tegen de borst stuitte in deze aflevering, irriteerde ons ook al in het vorige seizoen van 'CATHéRINE': het hardnekkige gevoel dat dit programma in de eerste plaats rond La Moerkerke draait, en niet rond haar onderzoeksobjecten. De grote hamvraag van de naturistenaflevering bleek niét wat het naturistendom precies inhoudt, wél of Moerkerke zelf uit de kleren zou durven gaan.

Onze gok aan het begin van de aflevering bleek correct: wie haar eigen naam meegeeft aan een programma - in grote blokletters dan nog - deinst er ook niet voor terug om voor heel Vlaanderen met de billen bloot te gaan. Schone billen - daar niet van.