null Beeld

TV-review: Comic Books Go To War (Canvas, maandag, 23.35 u.)

Humo bekijkt voor u het nieuwe tv-seizoen, zo hoeft u dat niet meer te doen. Of misschien wél? Deze keer voor u besproken: 'Comic Books Go To War' op Canvas.


Concept

Batman in Afghanistan


Met

Art Spiegelman, Joe Sacco, Marjane Satrapi e.a.

Review

Helemaal op het eind van 'Comic Books Go To War' verscheen een citaat van Art Spiegelman in beeld, dat het voorbije uur aardig samenvatte: 'In een wereld waar het fotoshoppen een bedrieger dreigt te maken van de fotograaf, staat het kunstenaars vrij terug te keren naar hun oorspronkelijke roeping - die van reporter.'

Spiegelman was een van de voorlopers van een nieuwe ontwikkeling in de cartoonkunst - zijn 'Maus', dat de holocaust als kat- en muisspel verbeeldt, is één van de weinige beeldromans waaruit ook absolute leken wel eens een beeld gezien hebben - die zich pas na 11 september 2001 ten volle zou ontwikkelen.

Op die dag ontdekten Amerikaanse cartoonisten dat hun fantasie, hoe krachtig die anders ook mocht zijn, het altijd zou afleggen tegen de drieste werkelijkheid: superhelden daalden neer tussen het stof en de assen van wat onder dagjesmensen Ground Zero zou gaan heten, en merkten dat ze voor het eerst sinds hun conceptie hopeloos te laat kwamen.

Regisseur Mark Daniels liet enerzijds jonge kunstenaars als Joe Sacco ('Palestine') en Steve Mumford aan het woord, die in het falen van de traditionele media sindsdien een taak voor henzelf zagen weggelegd als verslaggever van een realiteit die CNN niet haalde.

Hun onverbloemd subjectieve observaties contrasteerden met de als droge feiten verkochte aantekeningen van de broodschrijver in scherp zwart en wit. Tussendoor vergeleken ze de impact van hun tekeningen met fotografie: een lastig vraagstuk waar ze duidelijk nog niet mee klaar waren, en wij al helemaal niet.

Anderzijds ging Daniels op zoek naar de wortels van het nieuwe genre. Bij Spiegelman dus, maar ook bij de machistische oorlogsstrips van weleer, bij 'Barefoot Gen', een schrijnende serie over Hiroshima, en bij het alom bekende 'Persepolis' van Marjane Satrapi.

Voor ons was het allemaal nieuw: de enige beelden die ons na de lagere school nog echt in hun macht hebben gehad, volgden elkaar in ijltempo op op een scherm. We zijn na deze docu ook niet van plan om ons nu te gaan verdiepen in de beeldroman, maar dat hindert niet: het thema dubbelde als bindingsmiddel, en 'Comic Books To War' was ook gewoon interessant.

Als we vernemen dat ons petekind tijdens de Paasvakantie langer mag opblijven voor 'Wie kiest Pieter?', dan trekken wij ons dieper terug in ons hol, en laven ons meer en meer aan lieden die ons echt iets te vertellen hebben. Zo worden we op onze oude dag alsnog een meerwaardezoeker - maar het is niet onze schuld.


Quote

'They could wait for him to die before stealing his clothes'. Een voorbeeld van een observatie die je een reguliere oorlogscorrespondent niet gauw zal zien maken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234