Tv-review: 'Conny & Clyde' op vtm

Connie & Clyde’, die titel deed in onze cerebrale flipperkast een balletje van ‘actieserie’ naar ‘detectivereeks’ tot zelfs ‘boeketliteratuur’ stuiteren. Drie keer mis, zo bleek.

mke

Waar we wel zeker van waren: onze verwachtingen waren behoorlijk hoog. Onze twee maand onaangeroerde gazon was er niets tegen - om maar te zeggen. Dat had alles te maken met de dame die voor het scenario van ‘Connie & Clyde’ tekent, Malin-Sarah Gozin, die met ‘Clan’ vorig jaar een mooi visitekaartje met verrassend scherpe randjes afleverde.

‘Clan’ viel op omdat het ‘iets anders’ was en da’s wel het minste wat je ook van ‘Connie & Clyde’ kan zeggen. Het universum waarin deze komische reeks zich afspeelt ziet er behoorlijk over the top uit. Het stulpje waarin matchmaker Connie samenwoont met haar Clyde is een gigantisch kasteel, dat zo uit een Disneyfilm lijkt geplukt. In dat wereldje kunnen personages plots tegen de camera beginnen praten, kan een deur opengeforceerd worden met een simpele haarspeld en valt de regen spontaan met bakken uit de lucht als het hoofdpersonage met gebroken hart door de straten waart.

In het begin was het even wennen aan die groteske aanpak – de vraag‘Wa is dees?’ drong zich op – maar halverwege de tweede aflevering wisten we het: ‘Connie & Clyde’ is een trukendoos vol knotsgekke vondsten, waar – eenmaal het deksel eraf – enorm veel plezier aan te beleven valt. De situaties die aanleiding moeten geven tot hilariteit verschillen op zich niet zo gek veel van die van een doordeweeks Amerikaanse sitcom. Wij telden alvast twee misverstanden en een dozijn dubieuze seksmoppen. Maar onder het suikerzoete oppervlak van ‘Connie & Clyde’ schuilt ook een slim radarwerk van verhaallijntjes, dat – net als de op het eerste zicht bordkartonnen hoofdpersonages – meer donkere laagjes herbergt dan aanvankelijk gedacht.

Ook het acteursbestand van ‘Connie & Clyde’ beleefde zichtbaar plezier aan hun vrolijk heen en weer stuiterende personages en stonden onbeschaamd goed te acteren. Nathalie Meskens als seut-met-potentieel-tot-seksbom Peggy dragen we nu al in ons hart, Stefaan Degand is net dat juiste tikje creepy als wereldvreemde Pascal en Ben Segers staat als vanouds het Kempisch tot wereldtaal om te vormen als hilarische would-beregisseur Vincent. Maar de kerst op de taart van ‘Connie en Clyde’ – of beter: mierzoete kermisappel – is Eva Van der Gucht als het korte lontje Connie. Bazig, kort van stof en labiel als de pest - wij zijn nu al verliefd.

We kunnen ons voorstellen dat het zuurstokroze wereldje van ‘Connie & Clyde’ geen spek naar ieders bek is. Maar na twee afleveringen speelde er een behoorlijk onnozele grijns om onze lippen – en verlangden we stiekem naar meer. Dat heb je met suiker: kan in grote porties behoorlijk verslavend werken.

'Ik dacht dat gij kaarsen in de slaapkamer cliché vond.' Connie betrapt echtgenoot Hans in bed met haar yogalerares, én met een kaars op een nogal ongewone plaats.