TV-review: 'Crème de la crème' op vtm

Drie afleveringen respijt wilden we geven voor we een oordeel velden over ‘Crème de la crème’, maar bijster veel is onze mening niet geëvolueerd sinds de eerste aflevering: vooral vetarm, dat schepijs.

Tom Raes

Een paar schoolvriendinnen lopen elkaar na lange tijd weer tegen het lijf, zien in dat hun leven tot nog toe allesbehalve bevredigend is geweest, en besluiten daarom een cremerie te beginnen. Het is - naast wat wellicht de vrouwelijke versie van een midlifecrisis moet zijn - de insteek van ‘Crème de la crème’, de vtm-serie die ons al enkele weken enorm good moet doen feelen op maandag.

In de praktijk worden we helaas niet half zo vrolijk als waarschijnlijk de bedoeling is. Dat ligt uiteraard aan ons, weten we wel. Maar toch ook wel een héél klein beetje aan het feit dat ‘Crème de la crème’ nu niet bepaald de verwachtingen inlost.

Dat komt deels omdat de reeks te lijden heeft onder het nobele doel dat het met zich meesleept: nietsvermoedende Vlamingen aanzetten tot ondernemen. Dat zorgt voor dialogen die dan misschien wel informatief zijn voor wie tot in de knieën in de leningen en de businessplannen zit, maar die ons vooral diep doen fronsen – zie het voorbeeld beneden en geef toe: deze keer ligt het eens níét aan de journalist.

Bovendien zijn sommige acteerprestaties niet meteen van het niveau dat je er zin van krijgt meteen een eigen uitdragerij te beginnen. Debutante Elisabeth Bungeneers, ons vooraf aangekondigd als geen echte actrice, is ook vooral dat: geen echte actrice. Het komt vooral bij haar allemaal wat gekunsteld en ongeloofwaardig over, en we zitten nu al te duimen voor haar dat ze niet te veel scènes moet delen met Dirk Van Dijck, die in de reeks de vermoeide ijsverkoper Pierre vertolkt.

Want laat daar nu net het lichtpunt van ‘Crème de la crème’ liggen: Van Dijck, die zoals altijd staat te spelen alsof hij zijn personage ís. Een rastalent, in die mate zelfs dat we vrezen dat minder zwaar wegende acteurs wel eens zonder pardon tot decor gedegradeerd kunnen worden als ze zich in dezelfde scène wagen als hij.

Het is dan ook geen toeval dat de momenten waarop de serie wel aangrijpt, die met Van Dijck zijn. Zijn verhaallijn van de moedeloze echtgenoot van de dementerende Magda, een rol van de ook op niveau spelende Camilia Blereau, steekt wel erg fel af tegen het lichtvoetige verhaal van de drie fladderende vriendinnen. Soms zelfs té fel. Zo zagen we Magda eerder al vastgebonden aan haar ziekenhuisbed, de derde aflevering zagen we haar in kritieke toestand op de grond liggen na ontstopper te hebben gedronken. Neen, veel vrolijker werden we er niet van, van die feelgood-reeks.

Beginnende ondernemers kunnen zich misschien wel nog geholpen voelen met de ongetwijfeld nuttige tips die ze meekrijgen, wij hebben spijtig genoeg géén plannen tot ondernemen. Ook niet na drie afleveringen ‘Crème de la crème’.

Quote uit het programma?

‘Je weet toch dat je subsidies krijgt als je iemand van boven de vijftig in dienst neemt?’ – En u? Waar wacht ú eigenlijk nog op?

De beste tweet over het programma?