Tv-review: 'De 12de man' op één

Suf, suffer, sufst: 'De 12de man', de nieuwe "duivelse quiz" met Karl Vannieuwkerke, vergat zijn spanningsboog in de kleedkamer.

Vergis u niet: 'De 12de man' is, anders dan de titel doet vermoeden, geen ordinaire sportquiz, maar - cru gesteld - een variant van 'De Pappenheimers' zónder schwung. Het concept: twee elftallen (denk: een voetbalteam, familie, chirogroep,...) worden vertegenwoordigd door hun drie beste quizzers, versterkt met een publiek figuur. Eén team stoot door en speelt de finale met het volledige elftal en zijn BV. Volgt u nog? Nee? Wij ook niet. De prijs? Na vijf weken wint één elftal een WK-reis naar Brazilië, inclusief verplaatsing, overnachting en tickets voor de poulematchen van Les Diables.

Het resultaat: een futloze quiz. De makers van 'De 12de man' probeerden zich nochtans te onderscheiden van andere spelprogramma's door de voorgekauwde humor achterwege te laten. Al maakt een aardige invalshoek ("jochei, de Rode Duivels gaan naar Brazilië!") en Karl Vannieuwkerke als scheidsrechter nog geen goede quiz. Daarvoor lag het tempo te laag, presteerden de BV's te mak, en was het niveau van de quizvragen vergelijkbaar met het geklungel van San Marino in een voetbalcampagne.

Zo is er een verschil tussen een leerrijke quiz en een show die de meest voorkomende quizvragen van het afgelopen jaar naast elkaar zet. 'De 12de man' presenteerde zich als een vragenronde voor hobbits en andere holbewoners die nog nooit van Kim Clijsters, Adele of de Ghelamco Arena hebben gehoord. Eén daarvan heette maandagavond Els Pynoo, springveer van Vive La Fête, die over een hele aflevering geen enkel correct antwoord uit haar strot mikte, en zo de lui van FC Walem al na één ronde buitenspel zette.

Falende BV's: het was de vorige afleveringen óók al van dattum. Eerst Marc Coucke, dan Koen Wauters en nu Els Pynoo. En het was vreemd genoeg Karl Vannieuwkerke zelf die halfweg de uitzending een pijnlijke vaststelling maakte. "Er is nog niets gebeurd", suste die na een - wederom - trieste beurt van Pynoo. Letterlijk. Opvallend ook, hoe de familie Segers in de eerste aflevering door de finaleronde walste, daar waar de moeilijkheidsgraad van de finale in de volgende afleveringen zienderogen steeg.

Wél de moeite: presentator Karl Vannieuwkerke die als een volleerd pistier de houterigheid van het spelconcept ontweek, en zichzelf zo bewees als een uitstekend quizmaster . Ook niet onaardig is de finaleronde waarin de overige deelnemende landen van het wereldkampioenschap in een vragenlijst werden gegoten. Niet altijd even boeiend, misschien, maar wist u soms dat wijlen Ludo Coeck ooit een wereldgoal maakte tegen El Salvador? Nee? Dan hebt u toch iéts geleerd.

'De 12de man'? Ach ja, huilen met de supporterspet op.

- "Ik was aan het twijfelen tussen 'A' en 'B'."

- "'B' gekozen?"