Tv-review: 'De beste singer-songwriter van Vlaanderen' op VIER

Het moet zijn dat al die dekselse tv-zenders op een zot feestje bij hun lokale druïde ooit in de ketel met talentenjachten zijn gevallen, want ze blíjven ze maar naar ons moegetergde hoofd slingeren.

De schrijver van het persbericht van ‘De beste singer-songwriter van Vlaanderen’ had ons evenwel beloofd dat het geen traditionele talentenjacht zou worden. Dus stelden wij ons groot hart nog eens open en lieten wij ons voor u nog eens onderdompelen in de wereld van het ‘pakkend gitaarspel’, van ‘stemmen die je meteen mee hebben’ en van de ‘muzikale avonturen’.

Juryleden Sarah Bettens en Frank Vander linden kregen in de eerste aflevering bijstand van presentator/zanger/muzikant/entertainer Bart Peeters. Wat persoonlijke muzieksmaak betreft, kan je voor of tegen hen zijn, maar je kan niet ontkennen dat de drie iets in de muzikale pap te brokken hebben. Dat had het handige voordeel dat je hen ook geloofde wanneer ze zeiden dat ze oprecht ‘gepakt’ werden door een nummer. Er moest dus niet aan neushaar getrokken worden om tranen in de ogen te doen ontspringen. Nog een gigantisch voordeel aan de jury: er zat geen Rob Vanoudenhoven in.

Ook begenadigd bassiste Lisa Smolders straalt muzikale geloofwaardigheid uit. Je gelooft haar als ze zegt dat ze een soft spot heeft voor ‘grungy dingen’. De small talk met de kandidaten verloopt ook lekker relaxed en het lijkt wel dat Lisa meer op haar gemak is in een opnamestudio dan op de radio. Alleen wilden we na de zevende keer ‘Waarover gaat het liedje’ wel even de suggestie ‘LUISTER ANDERS EERST EVEN!’ naar ons televisietoestel roepen, maar dat kon de pret niet drukken. Ook positief aan Lisa als presentatrice: er zat geen Rob Vanoudenhoven in.

De kandidaten dan. Zeven mensen die genoeg muzikale bagage én zelfkennis hadden om zich met recht en reden in te schrijven. Over elk van hen was wel iets positiefs te zeggen, wat de jury dan ook niet naliet. Nu, Bart Peeters zal nog eerder voor een horde vijfjarigen roepen dat de Sint niet bestaat dan ooit iets negatiefs te zeggen over iemand, maar een vleug kritiek had de jury toch geen kwaad gedaan. Er was ook goed nagedacht over de verscheidenheid van de kandidaten: man/vrouw, gitaar/piano, ‘grain’/Céline Dion, het wisselde elkaar mooi af. Een laatste, niet te versmaden pluspunt van de kandidaten: er zat geen Rob Vanoudenhoven bij.

Wél jammer was dat de nummers van de singer-songwriters telkens onderbroken werden door commentaar van juryleden en medekandidaten. Zelf zijn we jammer genoeg niet gezegend met een flinke scheut muzikaliteit in onze aderen maar we voelen wél nog net aan wanneer iets niet bevorderlijk is voor de sfeerschepping. Als je dan meteen die clichématige, lichtjes irritante en op de emotie mikkende introductiefilmpjes weglaat, hoef je niet bang te zijn dat het programma te lang zou gaan duren.

‘Is De beste singer-songwriter van Vlaanderen’ beter dan zijn voorgangers? Misschien, het toont alvast oprechter en minder georchestreerd. Zit er talent in het programma? Massa’s. Gaan we daar nog veel van horen na de finale? Waarschijnlijk niet. Waren we blij dat Rob Vanoudenhoven niet in het programma zat? Oh ja.

"Ik hoop dat wij van jou een ster kunnen maken voor Alex Callier dat doet", Frank Vander linden over kandidaat Joey die sinds kort ook backing vocals doet bij Hooverphonic. De vooruitzichten zijn er alleszins naar: Joey gaat door naar de volgende ronde.