Tv-review: 'De helden van Arnout' op Eén

Met ‘De helden van Arnout’ brengt Arnout Hauben een spannende quiz waarin de kandidaten hun leven op het spel zetten in een reeks uitputtende proeven, met maar één doel: toetreden tot het selecte groepje helden van de presentator.

Just kidding. Hauben doet in zijn nieuwe reeks wat hij, van ‘Op weg naar Compostela’ tot ‘Ten Oorlog’, altijd al gedaan heeft: rondwandelen, praten met al dan niet toevallige passanten en zich onderdompelen in de geschiedenis van zijn route. En daar gaandeweg mooie televisie uit puren: ‘De helden van Arnout’ mag dan geen stijlbreuk zijn met het verleden, wie houdt van Haubens aanpak zit afgaand op de eerste aflevering voor acht weken goed.

In de serie stapt Hauben acht keer in de voetsporen van vergeten Belgen met een roemrijk verleden, aan de hand van een dagboek dat ze hebben achtergelaten. De opener draaide om Joseph Abbeel, zoon van een bierbrouwer uit Vrasene, die meevocht aan de zijde van Napoleon tijdens de veldtocht in Rusland. We spreken dan over begin 19e eeuw, ruim honderd jaar eerder dan de veldslagen van de Eerste Wereldoorlog, maar Hauben bewees opnieuw zijn talent om aan de hand van kleine dingen te tonen hoe ver de rimpelingen van de geschiedenis doorwerken. Een monument, een gedenksteen, een apart gebouw, het volstond allemaal voor hem om het verleden op te roepen. Dat hij daarin slaagde met een verhaal dat minder tot de verbeelding spreekt dan de gruwelen van WO1, toont Haubens métier en stelt ons ook gerust voor de afleveringen die nog moeten komen en die zich afspelen tegen een decor dat nog verder van ons bed afstaat.

Maar een programma van Hauben is meer dan wat geschiedenislessen, het gaat nog meer over de mensen die hij vandaag op zijn weg tegenkomt en hun kleine en grote verhalen. Ook daar stelde ‘De helden van Arnout’ niet teleur, integendeel: na nauwelijks tien minuten zat hij op een Russische trein te praten met een bejaarde man, die vertelde hoe hij tien jaar voordien zijn vrouw had verloren in een brand: haar zus had per vergissing een fles olie op het vuur gegooid in de veronderstelling dat het water was, en zijn vrouw die nog lag te slapen was door de uitslaande vlammen verteerd. Die absurditeit van het noodlot, de mix van melancholie en fatalisme waarmee de man alles vertelde… veel documentairemakers zouden geld geven voor één zo’n verhaal per aflevering, hier was het bijna slechts een terzijde op weg naar meer. Enfin, ‘De helden van Arnout’ heeft zijn start niet gemist.

‘De bierbrouwer hier was Goossens hé? Niet Abbeel.’

De zoektocht van Hauben beleeft een moeilijk begin als hij op het marktplein van Vrasene enkele bejaarde inwoners van de Oost-Vlaamse gemeente aanspreekt.