Tv-review: 'De infiltrant' op VTM

Dirk Roofthooft met een pruik! Maar vooral: een misdaadserie met lef en vaart.

Het zal even slikken zijn geweest voor de kijkers van 'Blind Getrouwd' gisteren. Niet alleen omdat de makers er blijkbaar in geslaagd zijn om de ja-woorden van de geselecteerde koppels over drie (3!) weken uit te smeren, maar ook omdat het trouwprogramma gevolgd werd door een serie die er qua toon en aanpak mijlenver van afstond: 'De Infiltrant', een reeks van de mensen achter 'Eigen Kweek' over een financieel adviseur die undercover moet gaan bij een drugsbaron om zelf uit de handen van het gerecht te blijven.

'De Infiltrant' trapte af met een flinke dosis rock-'n-roll, een openingsscène waarin op de tonen van harde gitaren een bestelwagen van buiten het beeldkader het scherm kwam opgerold, en even later twee niet al te snuggere drugskoeriers het paard dat ze als dekmantel vervoerden zagen verdwijnen op de Spaanse zandvlaktes. Het was een begin dat deed denken aan de films van de Coen-broers en aan de eerste minuten van 'Breaking Bad', twee referenties die ook al in 'Eigen Kweek' zaten maar hier toch iets subtieler werden gebruikt.

Eigenlijk zat 'De Infiltrant' over het algemeen meteen beter in zijn vel dan 'Eigen Kweek'. De personages zijn sterker en gevarieerder, de dialogen zijn scherper - zoals in het gekibbel tussen infiltrant en gladjanus Danny (een erg goede Geert Van Rampelberg) en Karen Hofman (Natali Broods), zijn plichtsbewuste contactpersoon bij de politie - en er zit veel meer verhaal in de reeks. De eerste aflevering bevatte ook geen enkele scène die te lang duurde of overbodig was, nog steeds een zeldzaamheid in Vlaamse fictie.

En net op het moment dat je je afvroeg of de mix tussen comedy en drama zou blijven werken, of de lolligheid - de bizarre pruiken, de opdeling in hoofdstukken... - al de rest niet te veel zou ondergraven, was er die finale waarin Danny aan een nachtclub onder vuur werd genomen door enkele kwade zakenpartners van drugsbaas Freddy Bernaerts. Dat was het moment waarop de infiltrant echt besefte waarin hij terechtgekomen was en je als kijker doorhad dat 'De Infiltrant' meer wil en kan zijn dan een lichtvoetige misdaadkomedie. Erg benieuwd dus naar de rest.