TV-review: 'De jaren 2000 voor dummies' op vtm

Dat alles terug komt, dachten we zaterdagavond. Maar zaten we medio de jaren negentig nog met grote ogen te gapen naar de zwart-witbeelden van De Pré Historie, dan zaten we zaterdagavond met De jaren 2000 voor dummies wat aan te modderen met een waterig doorslagje. Ach, waterige doorslagjes: nog zo’n kenmerk van de jaren 2000.

De voorliefde van de grote zender voor programma’s met archiefbeelden mag niemand verbazen. Het is immers crisis, en in je eigen kelder graaien kost tot nader order nog altijd niets vergeleken met een programma ineenboksen dat een decor, gasten, publiek en/of lachband telt.

Dat je het in dat archief nu ook weer niet té ver moet gaan zoeken, blijkt dan weer uit de opzet van De jaren 2000 voor dummies. Het programma moet het - weinig verrassend - hoofdzakelijk hebben van beelden uit de laatste twaalf jaar. Die beelden worden dan begeleid door muziek die dat jaar op de radio te horen was. Met die speciale aandacht voor muziek klopt De jaren 2000 voor dummies eerder aan bij De Pré Historie dan bij andere dertien-in-een-dozijn-archiefprogramma’s als ‘De leukste eeuw’, ‘Het ABC van de VRT’ en ‘We hebben nog een halfuurtje te vullen dus hier is nog eens de Rute 98-sketch en Jan Thys die in het water valt’.

Helaas, tot daar het goeie nieuws. De eerste aflevering ging namelijk al meteen over het jaar des heren 2010. ‘Probleempje’, dachten we daarbij. Want die hele jaren 2000 zijn algemeen beschouwd nog niet zó bijster lang voorbij, laat staan dat we het beruchte 2010 al vergeten zouden zijn.

En inderdaad: de beelden die voorbij kwamen lagen ons bijna allemaal nog vers in het geheugen. Té vers om er nostalgie bij te voelen. Herinnert u zich de treinramp in Buizingen nog? De aanstelling van aartsbisschop Léonard? Het relatietje van Roger Vangheluwe? ‘Natuurlijk herinneren we het ons nog, het is amper twee jaar geleden!’, riepen we de commentaarstem van Johan Terryn toe.

Al belette dat ons niet om af en toe toch eens een wenkbrauw of twee de hoogte in te jagen. Waren bij ons al twee jaar volledig verdwenen in de nevelen der tijd: een of ander guitig duo dat elkaar ooit de huid kwam volschelden in Mijn restaurant, voormalig ‘vulkaan van het jaar’ Eyjafjallajökull en het geheel onbedoeld op de lachspieren werkende duo Jess Donckers en Frank Molnar. Zijn we trouwens allesbehalve rouwig om, bij die laatsten.

Daartegenover kwamen in De jaren 2000 voor dummies echter te veel feiten voorbij die helemaal niets de hoogte injoegen, laat staan een wenkbrauw. De onheilspellende opkomst van het fenomeen Lesley-Ann Poppe (nog steeds niet voorbij), de eveneens onrustwekkende opkomst van ene Astrid Bryan (ook nog volop bezig) en de apocalyptisch aandoende heerschappij van Justin Bieber (God, laat het ophouden): allemaal feiten die perfect uit de krant van gisteren zouden kunnen gekomen zijn. Gesteld dat we Het Laatste Nieuws zouden lezen, natuurlijk.

Zelf zal De jaren 2000 voor dummies wellicht níét de eeuwigheid ingaan. Strafpunt, trouwens: niemand doet ons ongestraft Frank Molnar herinneren. Níemand!


Quote

‘De lingerielijn heeft het gezicht van Madonna, de naam van Madonna en het logo van Madonna. Alleen heeft Madonna er niets mee te maken.’ - Nee, Frank. Zelfs na twee jaar kunnen we geen touw vastknopen aan die uitleg.


De beste tweet over het programma?

Niets. Logisch ook: Twitter was in 2010 nog niet zo populair als vandaag. Ja, dat zal het wel zijn.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234