Tv-review: De Kruitfabriek op VIER

3…2…1… En toen was het zover: kwart voor acht. Het eerste schot van Den Grooten Najaarsoorlog, gelost vanop het pas te water gelaten vlaggenschip van Vier: het actualiteitsprogramma De Kruitfabriek.

‘Het toeval wilt dat we vandaag zelf een beetje nieuws zijn’, sprak Tom Lenaerts de carrousel op gang, daarbij moedwillig even de duizenden geslepen messen aan de zijlijn negerend. Precies daarom had de redactie van De Kruitfabriek – onder het motto keep your friends close and your enemies closer – het kruim van de Vlaamse mediajournalistiek in de studio uitgenodigd.

Of dat kruim al dan niet onder motivatie van een geweerloop thuis opgepikt was, kwamen we helaas niet te weten. Of ze zich al dan niet bewust waren van hun fonkelnieuwe onzichtbare muilband ook niet. Want meer dan een kwinkslag zagen wij in de cordiale uitnodiging een geslepen zet van de kruitfabriekers: kritiek die op voorhand weggelachen wordt verliest immers al z’n tanden.

Als eerste item kwam Patrick Janssens uitleg geven bij de rellen in Borgerhout van dit weekend. Nu ja, uitleg geven. Het had meer weg van een partijtje schermen: Janssens moest tegelijk vragen pareren van zowel Lenaerts als verse radiobekeerlingen Gilles De Coster en Sofie Lemaire. Het was wat onwennig interviewen, kregen we de indruk: het constante gewissel tussen de drie vragenstellers deed het gesprek wat neigen naar een kruisverhoor, wat ook wel positief kan zijn, maar vooral bij Lemaire kwamen de vragen vaak niet eens in de buurt van bedreigend. Een vraag als ‘Hoe zou Antwerpen onder De Wever er volgens u uitzien?’ is voor een politicus een open doel, en Janssens kopte dan ook dankbaar binnen.

Qua actualiteitswaarde zat het wel snor, dachten we na het interview met Janssens. Niet onbelangrijk als je je wilt meten met de Terzakes van deze wereld. Maar dat bleek iets te vroeg gedacht: Erik Van Looy kwam over het nieuwe seizoen De slimste mens praten. Nog een begrijpelijke keuze gezien de hoge verwachtingen, vonden we, maar toen we daarna Christophe Deborsu Roger Moore zagen interviewen - in een Engels dat we trouwens niet eens dúrven nabootsen – en toen een item kregen over de beste openingsdansen zakte die actualiteitswaarde zienderogen. Tussendoor zaten er wel interessante stukjes, zoals over de nieuwe iPhone (bekijk hier het originele filmpje) of over amateurfotografen die de paparazzifoto’s van Kate Middelton becommentarieerden, maar die leken dan weer zo uit Man bijt hond weggeplukt. En Vier heeft al een Man bijt hond. Zij wel.

Wél een stukje om in te kaderen: de korte rubriek waarin Tom Van Dyck nodeloos negatieve commentaren op nieuwssites - de zwarte pest van onze tijd – een gezicht gaf. Hij vertolkte de surrealistische stukjes vilein zoals alleen hij dat kan: uitstekend. Het minuutlange fragment was in feite zo geweldig dat het meteen het hele programma bestaansrecht verschafte. Actualiteitsgebonden en toch entertainend zijn: het is moeilijker dan het lijkt. Maar daar zat het er wél pal op. (Bekijk hier het filmpje met Tom Van Dyck)

Oordeel na één aflevering De Kruitfabriek: we hebben de indruk dat Lenaerts en co. hun beste kruit nog niet verschoten hebben. Maandagavond bleef het dan wel voornamelijk bij aftasten en afstellen, eens het circus finaal op de rails raakt hebben we er goeie hoop in. Afwachten en bidden. En héél soms eens durven hopen.


Quote

‘Daar gaat ze’. En ze is ook gegaan. – Christophe Deborsu over welk nummer de openingsdans van zijn eerste huwelijk was.


Tweet



Dit nog: elk panel dat beweert te bestaan uit ‘mediajournalisten’ – wat dat ook moge zijn - en toch geen Rudy Vandendaele in zijn rangen telt, ontdoet zichzelf meteen van enige legitimiteit. Wilden we nog even kwijt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234