TV-review: De Ronde (Eén, zondag, 21.35 u)

Noud Jansen

Concept

Drama, toeval en misverstand, met de Ronde van Vlaanderen als levend decor

Met

De indrukwekkendste sterrencast sinds 'The Godfather'

Review

'Vlaanderens Mooiste', editie 2010: terwijl een Belg er ijskoud werd afgereden door een Zwitser, al dan niet met behulp van een vernuftig motortje, verrichtte Jan Eelen een krachttoer die de vergelijking met het bedwingen van de Muur gemakkelijk kan doorstaan. Op één dag het merendeel van de scènes van een negendelige fictiereeks inblikken: men neme er deemoedig zijn coureurspetje voor af, zeker als men weet dat Eelen er een ploeg van 280 man voor in het gelid diende te houden.

De eerste van de negen afleveringen van 'De Ronde' rechtvaardigde de hooggespannen verwachtingen volkomen: buitengewoon spannend, ijzersterk geacteerd en bogend op het soort dialogen waarbij wat verzwegen wordt bijwijlen belangrijker is dan wat gezegd wordt - één van Eelens grootste forte's. Ondanks de door mekaar lopende verhaallijnen en de ongebruikelijke mengvorm van fictie en realiteit (verslaggever Lieven Van Gils kreeg op een gegeven moment regieaanwijzingen van actrice Ann Miller) werd het geheel ook nergens gekunsteld of al te ingewikkeld, wat we vooraf toch enigszins gevreesd hadden.

Dé revelatie van deze eerste aflevering bleek Stefaan Degand, een Jack Black-lookalike van 32 die zich tot voor kort met succes in het theater wist te verstoppen, maar spoedig bij iedere warme bakker herkend zal worden. Degand speelde Dieter De Leus, een geheel uit West-Vlaamse streekklanken opgetrokken wielerfanaat wiens aanvankelijke feesthumeur in één klap in woede en donderwolken omslaat wanneer hij vlak voor aanvang van de koers zijn toegezegde plek in een vipbusje door de neus geboord weet, en te horen krijgt dat hij noodgedwongen zal moeten meerijden in de reclamekaravaan, drie kwartier voor de renners uit. Het is tekenend voor het talent van Degand dat hij, met gevoel voor timing, zo'n in wezen onbenullige bagatel tot zulk groots drama weet te verheffen.

Drie terzijdes nog, met uw welnemen, alvorens we onze conclusie formuleren.

Ten eerste: de renner met de kloeke snor die halverwege de aflevering even door het beeld komt gepeddeld - een horseshoe moustache schijnt zo'n geval te heten - blijkt na enig googelen Steven Cozza te heten, en zijn knevel inmiddels te hebben afgeschoren.

Ten tweede: zogauw dit land een nieuwe federale regering heeft, moet er werk worden gemaakt van een wet die op straffe van opsluiting verbiedt dat het woord 'prestigieus' nog in dezelfde zin wordt gebruikt als 'fictiereeks', zoals de afgelopen weken weer steevast het geval was wanneer het in de pers over 'De Ronde' ging.

En ten derde: nu al krijgen we het schijt van het onvermijdelijke geneuzel dat een viersterrenrecensie voor een Woestijnvisprogramma wel vriendjespolitiek móét zijn. Uit volle borst dus, en zonder enig voorbehoud: deze eerste aflevering van 'De Ronde' was stukken spannender en opwindender dan de 94ste editie van de Ronde van Vlaanderen zelf.

'Allé, da miendje nie! Mo we kunn'n toh wa dichter bie makaar zèt'n?' - De Leus verneemt dat er geen plaats voor hem is in het vipbusje.