Tv-review: 'De slimste mens ter wereld' op VIER

‘De slimste mens ter wereld’, het trotse vlaggenschip van VIER, vaart sinds vorige week weer uit. Onder een gunstig gesternte, zo lijkt het: de lach van kapitein Erik Van Looy klinkt meer dan ooit als een verroeste waterpomp - altijd een goed teken. Ook kijkcijfergewijs had de quiz in haar eerste week de wind in de zeilen. Toch even checken of er na elf seizoenen nog geen sleet op de formule zit.

Als de Vlaamse pers een graadmeter mag zijn, zit het alvast goed. ‘De slimste mens’ is bij ons weten het enige programma waarover de volgende dag bericht wordt als betreft het wereldnieuws. Er kan bij wijze van spreken geen deelnemer met zijn watertje morsen of het staat de volgende dag op de sites van De Standaard, De Morgen en Het Laatste Nieuws. Maar ook wijzelf voelen rond tien uur ‘s avonds de onverzettelijke drang om naar VIER te zappen.

Zou het iets te maken hebben met wat men de Vlaamse inborst noemt? Als we die baksteen in onze maag niet aan het verteren zijn, vindt u ons wel in één of andere duffe parochiezaal, pen en zwaar bier in de aanslag, ons afvragend hoe die twee panda’s van Pairi Daiza nu weer heten. En ‘De slimste mens’ blijft in de eerste plaats gewoon een fijne quiz. Hulde aan de redactie, die na elf seizoenen moeite blijft doen om originele invalshoeken te vinden. Zo zagen we deze aflevering Tanja Dexters kunstig onder een viergangenmenu bedolven worden bij haar keuzevraag. En elke redactie die François De Keersmaecker zo ver krijgt om zijn vraag vanuit een rollercoaster of draaimolen te stellen, verdient sowieso ons eeuwige respect.

‘De slimste mens’ blijft toch ook een beetje de Peter Pan onder de quizzen. Ondanks de sérieux waarmee de deelnemers zitten te spelen, lijkt de quiz zelf koppig niet te willen opgroeien. Kwinkslagen en onnozelheden behoren evenzeer tot de geijkte formule als de gitaar van Bruno Vanden Broecke of de Pearl-bril van Erik Van Looy. Al doen de makers soms iets te hard hun best om die ontregelende momenten in de hand te werken. Zo zagen wij dit seizoen al een twerkmomentje passeren dat eerder gênant dan grappig was.

Wie zijn programma wil ontregelen, kan er ook gewoon Luc De Vos bijhalen. De Vos is het type ‘Slimste mens’-kandidaat dat wij wel kunnen pruimen: zo eentje die zijn winnaarsdrang netjes verborgen weet te houden onder een laagje humor. En onder een outfit die door jurylid Jani Kazaltzis – één van onze favorieten – werd omschreven als ‘om mee in de tuin te gaan werken’. De Vos maakte van de finale tegen Guillaume Van der Stighelen ook een behoorlijke thriller. Nog iets wat ‘De slimste mens’ voor heeft op andere quizprogramma’s: het is het enige dat ons op het puntje van onze stoel kan krijgen, zeker omdat we toch altijd stiekem voor één van de twee finalisten duimen.

Wie dat deze aflevering was, houden we natuurlijk fijntjes voor onszelf. U hebt ons vreugdesprongetje toen De Vos die Van der Stighelen eruit kegelde trouwens toch niet kunnen zien.

'My boss was a Turk from Istanbul, from the very first day we already had boel.' Luc De Vos stelt zijn eerste Engelstalige nummer, 'Working All Day in the Nighwinkel', voor.

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.