Tv-review: 'De vijfhoek' op Eén

Véél te laat natuurlijk, maar journalisten zijn blijkbaar hot tegenwoordig. Eerst was er Charlotte Vandermeersch die in Deadline 14/10 een beginnende reporter speelde, nu heeft ook Marieke Dilles in De vijfhoek zich tot het duisterste aller beroepen gekeerd.

Wel een leuk spelletje: bekijk eens de eerste aflevering van De vijfhoek en tel hoeveel clichématige figuren er op het scherm verschijnen. Wij kwamen alvast niet meer toe met de vingers op één hand. Bijna scheelde het niet veel of we hadden ook onze schoenen moeten uittrekken om verder te tellen, een beproeving die we ons gezelschap doorgaans toch liever besparen.

Het verhaal in De vijfhoek speelt trouwens mooi in op die clichés van personages. Of is het net omgekeerd? Hoe dan ook, het gaat als volgt: een pas afgestudeerde advocate wil liever wat avontuur in haar leven en kiest tegen de zin van haar vader voor een job als journaliste. Die vindt ze via een vacature in de krant - haha! - en krijgt die ook nadat ze een proefartikel schrijft over een boksmatch met de titel ‘In de ban van de ring’ - hahaha!

Daarnaast is er ook de verhaallijn van de boosaardige projectontwikkelaar die de fictieve Brusselse wijk de Kattenberg wil platleggen om er een winkelcentrum op te zetten. Neen, potten worden er niet meteen gebroken met zo’n verhaal. We verwedden trouwens nu al onze linkerschoen dat het binnen een paar afleveringen tot een compromitterend artikel over die projectontwikkelaar moet leiden.

Daar blijft het niet bij qua heb-ik-al-eens-gezien-momenten. Telden we zo ook nog op onze vingers: de norse hoofdredacteur met sigaret, de gladde projectontwikkelaar en de cafébazin met een grote klep. Ook de vaderfiguur die een hartaanval krijgt, waardoor de onervaren zoon de zaak moet overnemen, kwam eens gedag zeggen. Vriendelijk van hem, maar voor ons hoeft het niet.

Het borrelt en broeit bij de zenders dit najaar, bijgevolg worden we bijna bekógeld met Vlaamse fictiereeksen. We worden verwend. Maar dat betekent ook dat wie te licht bevonden wordt genadeloos tussen twee stoelen valt. We blijven voorzichtig na één aflevering De vijfhoek, maar voorlopig gaat de wijzer van de weegschaal nog niet bepaald in het rood.

Ik geloof niet in voornamen, dat is iets voor huisdieren. – De norse hoofdredacteur van De Brusselaar. Dan toch iets dat klopt aan die fictieve journalisten. Bij Humo kénnen we elkaars voornaam niet eens.

Waarschijnlijk gewoon volgens de regels, gokken wij.