Tv-review: 'Deadline 25/5' op VTM

In een interview met Gazet van Antwerpen heeft de Antwerpse burgemeester het einde van het land aangekondigd. Het nieuwe België zal na de verkiezingen van 25 mei vorm krijgen in de Scheldestad, waarna een golf van onafhankelijkheidsreferenda het land zal overspoelen.

Feit of fictie? Deadline 25/5 bewandelt voortdurend de grens tussen wat is en wat zou kunnen zijn – de disclaimer op het einde van het programma die het tegendeel beweert, verandert daar niets aan. De Antwerpse burgemeester die zijn deelname aan de Ten Miles bespreekt met de politie? Een linkse boekhandelaar die een affichecampagne tegen het rechtse stadsbestuur financiert? Een journalist van Gazet van Antwerpen die tijdens een interview met de burgemeester een mooie primeur in de schoot krijgt geworpen? Een schoolklas in Borgerhout die CO-vergiftiging oploopt en waar twee doden vallen – en dat allemaal op luttele weken van het loeder aller verkiezingen op 25 mei? Faction galore.

Een paar keer zitten de makers er zelfs 'boenk op', zoals dat in het door de personages aldoor gebezigde verkavelingsvlaams heet. De hoofdredacteur van Gazet van Antwerpen die aankondigt dat hij er over een paar weken niet meer zal zijn: als Pascal Kerkhove gisterenavond voor zijn televisie zat, moet hij even nerveus heen en weer hebben geschoven in zijn zetel. Feiten die de fictie inhalen: 't is ons aller lot. Overigens zet Dirk Van Dijck een wel erg geloofwaardige hoofdredacteur neer. Elke rimpel in zijn gegroefde gezicht ligt juist, elke opgetrokken wenkbrauw getuigt van een alertheid die vaker wél dan niet overslaat in licht cynisme.

Ook de rest van de cast staat overtuigend te acteren. Hier en daar noteerden wij een licht geval van overacting, bijvoorbeeld wanneer de journalist verhaal ging halen bij de getroffen schooldirecteur en een lerares. Ja, er zijn twee kinderen dood, maar de feiten hebben ons intussen geleerd dat wanneer zulke drama's zich voordoen, schooldirecteurs net de rug rechten en hun verdriet niet staan te etaleren alsof de hond des huizes net een spuitje heeft gekregen.

Deadline 25/5 ziét er ook goed uit: langgerekte shots van A, overtuigend in beeld gebracht en smakend naar meer. De beelden ademen cinema uit, of op z'n minst de nieuwe Scandinavische look die stilaan de standaard lijkt te zijn. Pluim dus voor director of photography Christophe Nuyens en regisseur Maarten Moerkerke.

Maar van een politieke thrillerreeks verwachten wij, zeker na de invasie van de Deense krimi, net iets meer. Nu bleef de suspense beperkt tot de laatste twee minuten, en zelfs toen waren de gebeurtenissen niet van die aard dat ze ons bij de keel grepen. De unheimlichkeit was ook ver zoek, en dat heeft voor een groot deel te maken met het nogal voorspelbare scenario. U hoeft ons niet op ons woord te geloven, maar op basis van de uitgezette verhaallijnen willen wij nu al grof geld inzetten op de dader en zijn motief.

Ook de dialogen, een oud zeer in Vlaams drama, waren niet van die aard dat ze vaart in het verhaal brachten. Het interview dat de journalist had met de burgemeester bleef steken in de clichés, de ontmoeting tussen de minister-president en de burgemeester op de trappen het Schoon Verdiep was bijwijlen wel erg krukkig. The West Wing of Borgen it ain't, maar zoals een groot leider ooit sprak: nil volentibus arduum.


Quote

'25 mei betekent het einde van Belgie. En het einde begint hier, in Antwerpen'

Bert Coenen, de Antwerpse burgemeester in Deadline 25/5, zegt wat de echte alleen maar durft te dromen.


Tweet

Of hij wordt opiniërend hoofdredacteur, dat kan ook.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234